مقالات

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست چیست؟
4.4/5 - (11 امتیاز)

منظور از چوب پلاست چیست؟

بشر همیشه رابطه نزدیکی به طبیعت داشته است. طبیعت یک منبع مهم در زندگی انسان است که در بسیاری از زندگی انسان از آن استفاده می‌شود. درختان یک منبع مهم برای زندگی انسان هستند. چوب در طول تاریخ بشر یکی از مواد ضروری برای ادامه زندگی بوده است. از کارهایی مثل روشن کردن آتش گرفته و تا امروز که در نماهای ساختمان ها، کفپوش ها و… از آن ها استفاده می‌شود.

مشاهده قیمت چوب پلاست

چوب پلاست چیست؟

چوب یک ماده ایده آل با کاربرد های زیاد و متفاوت است که در حیطه های مختلف از آن استفاده می‌شود. انسان در حال حاضر از چوب ها بیش از قبل استفاده می‌کند و چوب در انواع مختلفی عرضه می‌شوند. از انواع چوبی که امروزه بسیار مورد استقبال است، چوب پلاست می‌باشد. حال این سوال پیش می‌آید که چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست یا POLY WOOD محصول جدیدی است که در گروه مواد چند سازه یا همان کامپوزیتی قرار گرفته و به شکل های پروفیل یا شیت (صفحات) تولید می‌شود که از متریال پودر چوبی که از دور ریز ها و اضافات صنایع چوب و با استفاده از ترکیب آن ها با پلیمر و افزودنی ها و پیگمنت های رنگی ساخته شده اند.

چوب پلاست در مقایسه با محصولاتی که تاریخچه بلندی در مصرف دارند مثل تخته های خرده چوبی نئوپان و ام دی اف (MDF) و حتی ورقه های فیبری، محصولاتی هستند که می‌شود گفت نسبتا جدید به حساب می‌آیند. چوب پلاست چند سازه ای یک نوع چوب است است که با استفاده از موادی که با محیط زیست سازگار هستند و در طیف های مختلف کاربرد دارند، ساخته می شود.

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست از خواص مکانیکی و فیزیکی خوبی برخوردار است و با ترکیب مواد هایی مثل پلیمر و خرده چوب ها در فرآیندهای مختلف ساخته می‌شود. چوب پلاست (WPC) به طور کلی می‌توان گفت که از ترموپلاستیک ها، چوب و دیگر مواد افزودنی ساخته می‌شوند که بخش چوب آن حاوی پودر خاک اره و فیبر چوب است.

بخش ترموپلاستیک آن حاوی مواد بازیافتی مثل پلی اتیلن، مواد نو، پلی وینیل کلرایدها (PVC) و پلی پروپینیل ها است. مواد افزودنی آن نیز حاوی جفت کننده، تثبیت کننده های یو وی (UV)، روان کننده ها، رنگ دهنده و فوم کننده ها می‌باشد.

انواع پرکاربرد چوب پلاست

مانند همه محصولات در انتخاب چوب مواردی مانند صرفه اقتصادی و دسترسی محیطی بسیار تاثیر گذار است. در تولید چوب پلاست از چوب کاج، بلوط و افرا استفاده می‌شود.

انواع چوب پلاست ها از جنس چوب های درخت توت امریکایی، صنوبر زرد، گز، گردوی آمریکایی و…تولید می‌‌شود. تحقیقاتی که روی چوب پلاست انجام شده نشان می‌دهد که گونه استفاده شده در تولید این نوع چوب تاثیر اندکی بر روی ویژگی های مکانیکی چوب پلاست دارد ولی روی ویژگی های پردازشی انواع چوب پلاست ها موثر است.

چوب پلاست چیست؟

در تحقیقات به نتیجه رسیده اند که استفاده از گونه های چوبی خاص در روند تولید کامپوزیت های چوب پلاست باعث ویژگی های منحصر به فردی در آن می‌شود‌. برای مثال اگر کامپوزیت چوب پلاست ساخته شده از درخت گیلاس و یا سرو قرمز باشد، در مقایسه با نوع های دیگر مقاومت بیشتری در برابر جذب رطوبت و آب، تورم و پوسیدگی دارد.

در ساخت چوب پلاست نه تنها انواع گونه های مختلف استفاده می‌شود بلکه از انواع فیبر های طبیعی مانند کنف، کتان، پوسته برنج و فیبر های موجود در برگ استفاده می‌کنند. حتی از دانه هایی مثل کتان و میوه هایی مثل پوسته نارگیل و الیاف آن و کاه برای ساخت کامپوزیت چوب پلاست استفاده می‌شود.

چوب پلاست چیست؟

به طور کلی می‌توان در پاسخ سوال انواع چوب پلاست چیست؟ گفت که این محصول انواع مختلفی دارد که در زمینه های مختلف کفپوش، سقف، نماپوش، پرگولا، فلاورباکس و نیمکت استفاده می‌شود.

مزایای متنوع چوب پلاست

از جمله سوال هایی که در مورد چوب پلاست پیش می‌آید، مزایای چوب پلاست چیست؟ می‌باشد. چوب پلاست گرچه شبیه چوب طبیعی است، اما بسیار با آب و هوای طبیعی سخت نسبت به چوب طبیعی مقاوم تر می‌باشد. چوب پلاست نسبت به چوب های دیگر نیازمند نگهداری و رنگ امیزی های دوره ای پرهزینه و وقت گیر نیست.

چوب پلاست چیست؟

این محصول کاملا محصولی سبز و بدون ضرر برای محیط زیست است. از این منظور که برای ساخت آن درختان قطع نمی‌شوند و حال آن که خود بازیافت نیز می‌شود. نسبت به چوب دوام بیشتری دارد و به سختی ترک می‌خورد و دفرمه می‌شود. این محصول در مقابل حشرات و قارچ ها مقاومت خوبی دارد و در برابر اشعه افتاب نیز مقاوم است و سالیان سال رنگ خود را ثابت نگه می‌دارد.

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست ها از پلیمر های بازیافتی تولید می‌شوند و در نتیجه بی مصرف در طبیعت انباشته نمی‌شوند و قابل بازیافت هستند. این محصول از مواد سمی چسبنده استفاده نمی‌کند و به خاطر عدم استفاده از این مواد خطرناک در تولید بخارات نیز بیماری زا نیستند. به طور کل می‌توان در پایخ سوال مزایا نیز به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عایق رطوبت و نم
  2. مقاوم در برابر نفوذ حشرات و جانوران
  3. مقاوم در برابر حرارت و آتش گرفتن
  4. استفاده از خرده چوب ها و قطع نشدن درختان
  5. داشتن حالت طبیعی چوب
  6. جلوگیری از نفوذ اب و ریشه های قارچ و کپک
  7. مقاوم در برابر میکروب ها، باکتری، اسید، مایعات و چربی ها
  8. مقاوم در برابر خش و شکستگی
  9. دارای عمر زیاد
  10. قیمت بسیار مناسب

معایب بهره گیری از چوب پلاست

جهت اشاره به اینکه معایب چوب پلاست چیست؟ باید بیان داشت این محصول معایب ناچیزی را شامل می‌شود. یکی از این معایب این است که گرچه جایگزین چوب طبیعی است اما شباهت آن ها کم است. از موارد دیگر نیز می‌توان به استحکام و مقاومت کمتر در مقایسه با برخی چوب ها، وزن زیاد و… اشاره کرد.

چوب پلاست چیست؟

درکل می‌توان به سوال معایب چوب پلاست چیست؟ به طور فهرستی نام برد:

  1. احتمال رطوبت زدگی، کپک و پوسیدگی
  2. وزن بیشتر و سنگینی
  3. شکستن در اثر ضربه
  4. عدم ثبات ابعاد
  5. مصنوعی بودن

مقایسه مزایا و معایب

مزایا معایب
قطع نشدن درختان مصنوعی بودن
عایق رطوبت و حرارت و مقاوم در برابر آتش گرفتن احتمال رطوبت زدگی
دارای عمر زیاد عدم ثبات ابعاد
مقاوم در برابر خش و شکستگی و قابل تعویض   شکستن در اثر ضربه
مقاوم در برابر نفوذ حشرات وزن بیشتر
قیمت بسیار مناسب ___

کاربردهای اساسی چوب پلاست

حال بهتر است به سوال کاربرد چوب پلاست چیست؟ توضیحی جزئی بدهیم. به علت مقاومت خوبی که چوب پلاست در برابر تغییرات آب و هوایی مختلف دارد، استفاده از آن در فضای باز راحت تر و محبوب تر است.

یکی از کاربرد های اصلی و مهم چوب پلاست در ساخت کفپوش ها می‌باشد. همچنین از چوب پلاست در فضاهای مختلف مانند تراس، بالکن، روف گاردن، پیارده رو، استخر و…استفاده می‌شود.

چوب پلاست چیست؟

1- کفپوش چوب پلاست

کاربرد کفپوش چوب پلاست چیست؟ کفپوش چوب پلاست به دو صورت تو خالی و پر ساخته می‌شود. انتخاب آن با در نظر گرفتن شرایط فضایی که افراد می‌خواهند متفاوت است. در چنین موردی باید مواردی مثل میزان جذب آب، ثبات رنگ، مقاومت نسب به مواردی مثل محیط و شرایطی مثل حرارت سیگار و…، تورم ناشی از رطوبت، پوسیدگی و حشرات موزی را بررسی کرد.

چوب پلاست چیست؟

در نهایت با توجه به فضایی که فرد می‌خواهد کفپوش را در آن جا بسازد، انتخاب می‌شود. قیمت کفپوش چوب پلاست نسبت به سایر انواع چوبی خیلی به صرفه تر است.

چوب پلاست چیست؟

2- چوب پلاست در دکوراسیون

این محصول در خیلی از موارد مانند گلدان، نماپوش، فلاورباکس و… به کار می‌رود. قیمت نماپوش چوب پلاست یا قیمت فلاورباکس چوب پلاست به خاطر اضافه کردن مواد افزودنی مصنوعی مثل پلاستیک که باعث کاهش ضریب انبساط حرارتی و بالا رفتن ضریب کشسانی پروفیل چوب پلاست می‌شود، نسبت به بقیه کمتر است. در کامپوزیت های چوب پلاست از چوب آسیاب شده غربال استفاده قرار می‌گیرد.

کابرد فلاورباکس چوب پلاست چیست؟ فلاورباکس یا همان جعبه گل و یا گلدان، امروزه دارای کابرد فراوانی می‌باشد که در جنس های مختلفی مثل پلاستیک، فلز، ترموود، بتن و چوب پلاست و…تولید می‌شوند.

چوب پلاست چیست؟

فلاورباکس ها در فضاهای مختلفی مانند پارک ها، خیابان ها، روف گاردن، تراس، حیاط ساختمان ها و…به کار می‌روند و باعث افزایش زیبایی و تزئین این مکان ها می‌شوند. فلاورباکس ها به خاطر قابل حمل بودن و جا به جایی راحت و ساخت آن ها در ابعاد مختلف محبوب هستند و در انواع مختلف دیواری، معلق، پله ای و زمینی ساخته می‌شوند.

3- سقف کاذب چوب پلاست

چوب پلاست چیست؟

استفاده از چوب پلاست به عنوان یک نوع کفپوش در پروژه های تجاری، اداری و حتی ساختمان ها و… رایج شده است. با توجه به تنوع رنگ و ابعاد و مهم تر از همه آن ها قیمت کفپوش چوب پلاست، به صرفه تر از چوب های دیگر می‌باشد و به همین خاطر مورد استفاده معماران قرار گرفته است.

چوب پلاست چیست؟

4- نیمکت و مبلمان شهری چوب پلاست

کاربرد نیمکت و مبلمان شهری چوب پلاست چیست؟ مبلمان شهری با این متریال با ویژگی های خاصی که دارد، به فضا زیبایی می‌بخشد و مناسب هر مکانی می‌باشد. امروزه بیشتر در ساختمان و خانه دیده می‌شود. مبلمان شهری چوب پلاست قابلیت استفاده در نیمکت پارکی، ساخت میز، گلدان، پرگولا و آلاچیق و…را دارد.

چوب پلاست چیست؟

از نیمکت های چوب پلاست هم در مواردی مانند نیمکت چوبی در اتاق خواب، دکوری برای راهرو ورودی، قرارگیری در اتاق نشیمن، آلاچیق و روف گاردن، جایگذاری در حیاط، اتاق کودک، آشپزخانه، محل جایگذاری کتاب ها و…به خاطر قیمت نیمکت چوب پلاست که واقعا به صرفه است، بسیار ستفاده می‌شود.

چوب پلاست چیست؟

تفاوت چوب با چوب پلاست

در این بخش قصد داریم جهت اشاره ای کامل تر بر عنوان ذکر شده که یکی از متداول ترین دغدغه های افراد می باشد به مطالبی مهم و کاربردی بپردازیم..لذا می توان بیان داشت:

چوب به خاطر کم بودن مقاومت و بالا بودن نفوذپذیری چوب در نما کمتر مورد استفاده قرار می‌گرد. اما چوب پلاست به خاطر ترکیباتی که دارد در برابر رطوبت، حشرات و…مقاوم تر است. مورد دیگری که خیلی به تفاوت این دو می افزاید، قیمت است. استفاده از چوب طبیعی در نما بسیار هزینه بر تر از استفاده از چوب پلاست در نما می‌باشد و هزینه های آن نیز مقرون به صرفه تر است.

چه محصولاتی را می‌توان با چوب پلاست ساخت؟

بسیاری از محصولات چوبی را می‌توان با چوب پلاست ساخت. از جمله این محصولات می‌توان به سقف های کاذب، دیوارپوش، نماپوش، کفپوش، فلاورباکس، آلاچیق و... اشاره کرد.

به طور کل معایب چوب پلاست بیشتر است یا مزایای آن؟

به طور کل معایب چوب پلاست دربرابر مزایای چشمگیر و فوق العاده ای که دارد، به چشم نمی‌آید و معایب کوچکی تلقی می‌شوند.

دیوارپوش چوب پلاست چیست؟

از این محصول برای ایجاد جلوه بصری استفاده می‌شود. تنها نوع آن نیز دیوارپوش های چوبی نیست و می‌توان به کاغذ دیواری، دیوارپوش های چرمی، سه بعدی، سنگی، فایبرگلاس و...اشاره کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *