مقالات

طراحی ورودی باغ ویلا (+ زیباترین ایده های طراحی )

طراحی ورودی باغ ویلا
5/5 - (12 امتیاز)

بهترین طراحی ورودی باغ ویلا

طراحی ورودی باغ ویلا نیاز به مهارت ها و دانش اولیه در این باره دارد، گرچه شاید آنچنان مهم به نظر نیاید، اما زیبایی یک ویلا ابتدا از ورودی آن شروع می‌شود و چشمگیر بودن ورودی بسیار مهم است.

زیباترین طراحی ورودی باغ ویلا

شاید گمان کنید که برای طراحی ورودی باغ ویلا تنها گل و گیاه کافی است، اما نکته مورد اهمیت آن است که برای زیبایی و استفاده از یک باغ ویلا تنها گل و گیاهان کافی نیست. حال به طور کلی برای زیبایی ویلا باغ نیاز به متریال ها و مواردی هست که اکثر ویلا باغ های شیک و فوق العاده آن ها را رعایت می‌کنند. یکی از زیبا سازی های مهم در باغ ویلا، طراحی ورودی آن می‌باشد.

اصولی مهم در طراحی باغ ویلا

نکات مهم در طراحی هر باغ ویلایی، شرایط اقلیمی آن منطقه، جهت نور، جهت وزش باد و متریال های مناسب و در دسترس، چشم انداز های مناسب برای انتخاب جهت ویلا و…می‌باشد. در واقع طراحی کردن باغ ویلا باید با در نظر گرفتن سیرکولاسیون فضایی و تفکیک بخش های خصوصی و عمومی انجام گیرد.

نکات طراحی ورودی باغ ویلا

متریال ها و سبک نمای بیرونی و داخل حیاط باغ ویلا باید هارمونی خوبی داشته باشد. چرا که باعث انسجام و زیبایی بصری خوبی در افراد می‌شود. طراحی ورودی باغ ویلا باید تناسبی نیز با بقیه بخش های ویلا داشته باشد. از آن بگذریم خود ویلا نیز باید با ساختمان های اطرافش تناسب داشته باشد.

از ورودی تا فضای داخلی ویلا

یکی از مهم ترین مسائل در هنگام طراحی، اهمیت دادن به ورودی و مسیر ورودی تا خود ویلا می‌باشد. شما باید ایده های خلاقانه خود را در این قسمت در نظر بگیرید و هم خود هم دیگران از این مسیر و ورودی لذت ببرند. برای مسیر ورودی تا ویلا می‌توانید از طرح های مارپیچ، پارکت، کفپوش، نورپردازی و گیاه و…استفاده کنید که به تک تک آن ها خواهیم پرداخت.

زیباترین طراحی ورودی باغ ویلا

نورپردازی در طراحی ورودی باغ ویلا

همان طور که همه می‌دانیم، ورودی یک عنصر مهم در معماری هر ویلایی است. نورپردازی ورودی ساختمان می‌تواند در طراحی ویلا جای بگیرد و ویژگی های ویلا را نمایان تر کند. هنگامی که حرف از نورپردازی ورودی می‌شود، منظور فضای قبل از ورود به ویلا می‌باشد. اصولی که در مهندسی روشنایی وجود دارد باعث می‌شود تا ورودی ویلای افراد با دیگر ویلاها متمایز شود.

از جمله این اصول و تکنیک ها می‌توان به تجهیزات، نورپردازی و ادوات اشاره کرد. نورپردازی می‌تواند در قالب نمایش نوشته در سر در باشد، یا شاخص کردن اجزای اصلی و حتی می‌تواند لامپ های مخفی جهت ورودی باغ ویلا را شامل شود. لامپ های مخفی به دو نوع تکی و نواری وجود دارند که نوع نواری آن ها بیشتر کاربردی است. نورپردازی مخفی یکی از انواع نورپردازی هایی است که جلوه خاص و متفاوتی را القا می‌کند. امروزه از این روشنایی مخفی بیش از پیش استفاده می‌گردد.

انواع نورپردازی

  1. نورپردازی تاکیدی: در این نوع نورپردازی توجهات را به یک المان یا یک بخش خاصی معطوف می‌کند. در این روش معمولا از انواع نورافکن ها استفاده می‌شود.
  2. نورپردازی سرتاسری: در این روش جزئی از یک مکان و یا المان به طور کامل با نور و یا سایه روشن پوشش داده می‌شود.
  3. نورپردازی موضعی: در این روش نیز نور بدون هدف استفاده نمی‌شود و برای منظور خاصی تهیه می‌گردد. برای مثال روشن کردن مسیر ورودی تا ویلا را از این روش استفاده می‌کنند.

اصول طراحی ورودی

آیا طراحی ورودی اصول خاصی دارد؟ هر تخصصی نیاز به اصول خودش را دارد. نورپردازی نیز یک کار تخصصی است و اصول مربوط به خود را دارا است. اصول طراحی ورودی چیست؟ از اصولی که در طراحی ورودی خیلی گفته می‌شود، می‌توان به سادگی، چیدمان، الگو وزش باد اشاره کرد.

  • سادگی: یکی از مهم ترین اصولی است که در هر حیطه طراحی به خصوص در طراحی ورودی باغ ویلا باید رعایت شود. سادگی به این معنا است که با حداقل مواد موجود بیشترین کاربرد را بسازیم و در عین حال از پیچیدگی ها دوری کنیم. امروزه سادگی در طراحی ها خیلی مورد مهمی است.
  • الگو وزش باد: الگوی وزش باد خیلی در هر طراحی مهم است. از طراحی های آلاچیق گرفته تا حتی یک ناهارخوری زیبا نیاز به الگوهای وزش باد دارند. وقتی طراحی که انجام می‌دهد در مسیر باد باشد، برای مثال در تابستان لذت بخش است.
  • چیدمان: چیدمان در طراحی ورودی و فضای بیرونی ویلا خیلی اهمیت دارد. افراد باید طوری به طراحی ورودی خود اهمیت بدهند که به طراحی خود ویلا اهمیت می‌دهند. فضای بیرونی ویلا باید با فضای داخلی و کلیت ویلا، هارمونی مناسب و کاربردی داشته باشد.

زیباترین طراحی ورودی باغ ویلا

موارد مورد نیاز طراحی ورودی ویلا

هر طراحی ادوات و ابزارهای مورد نیاز خود را دارد. در طراحی های ویلاها مواردی همچون آلاچیق ها، پرگولا، کفپوش، درب مناسب و…می‌باشد.

انواع آلاچیق های زیبا

چوبی

ساخت آلاچیق های چوبی در یک ویلا باعث جلوه و تمایز خاصی می‌شود. آلاچیق ها به صورت آماده نیز وجود دارند و افراد می‌توانند جهت راحتی خود از این آلاچیق ها تهیه کنند. در صورتی که می‌خواهید طراحی مد نظر خود را برای آلاچیق پیاده سازی کنید، می‌توانید از آلاچیق های چوبی و چوب پلاست استفاده نمایید.

لوازم طراحی ورودی باغ ویلا

قیمت آلاچیق چوبی نسبت به قیمت آلاچیق آماده بیشتر می شود، اما زیبایی و جلوه ای که چوب طبیعی به فضا می‌دهد، وصف نکردنی است. اصولا آلاچیق های چوبی شکلی شش ضلعی دارند و فضای مناسبی را ایجاد می‌کنند. چوب هایی که رنگ و نقش های خاص و جذاب تری دارند برای انتخاب ساخت آلاچیق بهتر است.

فلزی

آلاچیق های فلزی نسبت به هر آلاچیق دیگری ارزان تر هستند. نکته مهم در آلاچیق های فلزی این است که مواد کمتری در ساخت آن ها استفاده می‌شود، اما جلوه ای که دارد به زیبایی جلوه آلاچیق چوبی نمی‌رسد.

لوازم طراحی ورودی باغ ویلا

این آلاچیق نصب آسان تری نسبت به آلاچیق های دیگر دارد و به طور مستقیم می‌توان آن را روی چمن یا دال بتنی نصب کرد. آلاچیق فلزی، آلاچیق آهنی نیست! آهن متریال مناسبی برای ساخت آلاچیق نمی‌باشد و برای ساخت آلاچیق فلزی از متریال هایی مانند فولاد، آلومینیوم و…استفاده می‌کنند.

پرگولا

گرچه در نگاه اول شاید پرگولا و آلاچیق مشابه یکدیگر باشند، اما پرگولا از نظراتی مانند معماری، هدف طراحی، نسبت سایه به آفتاب و سقف با آلاچیق متفاوت است. سقف پرگولاها باز و مشبک می‌باشد، درحالی که سقف‌ آلاچیق محکم و بسته است. پرگولا نور آفتاب بیشتری را عبور می‌دهد و آلاچیق به طور کامل سایه بان است.

لوازم طراحی ورودی باغ ویلا

آلاچیق ها ساختار مستقلی دارند و پرگولا را می‌توان به سازه های دیگر متصل کرد. از مزایای پرگولا این است که می‌توان ویوی آسمان را نیز نگاه کرد در حالی که در آلاچیق سقف به طور کامل بسته است و منظری قابل مشاهده نیست. قیمت پرگولا چوبی نسبت به آلاچیق چوبی نیز مقرون به صرفه تر است. افراد می توانند جهت استفاده از پرگولا از پرگولا های پیش ساخته و یا چوب پلاست استفاده کنند. قیمت پرگولا چوب پلاست نسبت به سایر انواع آن مقرون به صرفه تر است.

انواع درب های مناسب ورودی ویلا

درب CNG

دستگاه هایی به اسم CNG وجود دارد که می‌توان از آن ها برای برش انواع ورق های فلزی در هر ضخامتی استفاده کرد و پیچیده ترین طرح ها را برای ساخت درب با طراحی مدرن و کمک متخصصان ساخت. درب های CNG ترکیبی از درب های فرفورژه و مدرن می‌باشند. امروزه استفاده از طراحی های انتزاعی برای طراحی ورودی باغ ویلا خیلی رایج شده است. درب یکی از این موارد طراحی است که برای طراحی های انتزاعی درب های CNG فوق العاده می‌باشند.

درب مناسب طراحی ورودی باغ ویلا

درب فرفورژه ورودی

فرفورژه در واقع یک لغت فرانسوی است و به معنای فلزی که به آن شکل داده شده، می‌باشد. منظور از درب های فرفورژه یعنی قطعات فلزی را داخل کوره های آهنگری حرارت می‌دهند و با هنر دست در اندازه ها و شکل های مختلف می سازند. برای زیبایی بیشتر درب های فرفورژه نیز از قطعات چدنی و آلومینیومی استفاده می‌کنند.

درب مناسب طراحی ورودی باغ ویلا

درب های مدرن برای ورودی

درب های مدرن را می‌توانیم زیر مجموعه ای از درب های CNG بدانیم. در این درب ها پروفیل ها و ورق های فلزی استفاده می‌شوند که با دستگاه های برش به آن ها شکل داده شده و با مهارت در کنار هم قرار گرفته اند. درب های مدرن هم دارای طراحی های ساده هستند (درب های مدرن با طراحی ساده دارای محبوبیت بیشتری می‌باشند.) و هم دارای طراحی های پیچیده و خاص می‌باشند.

درب مناسب طراحی ورودی باغ ویلا

کفپوش ها

از دیگر مواردی که باید در طراحی ورودی باغ ویلا رعایت کرد، کفپوش مناسب است. کفپوش ها را می‌توان در مسیر ورودی تا ویلا استفاده کرد و یا به طور کامل سطوح باغ را با آن پوشاند. این انتخاب به سلیقه افراد باز می‌گردد. کفپوش ها باعث زیبایی و راحتی هستند. کفپوش باید هارمونی مناسبی با فضای باغ و وسایل مورد استفاده درون باغ داشته باشد.

کفپوش مناسب طراحی ورودی باغ ویلا

کفپوش ها در انواع مختلفی وجود دارند که از این انواع می‌توان به تایل چوبی، ترمووود و چوب پلاست اشاره کرد. قیمت کفپوش تایل چوبی و قیمت کفپوش چوب پلاست مقرون به صرفه است و کیفیت خوبی را نیز شامل می‌شود. اما قیمت کفپوش ترمووود کمی بیش از بقیه است، چرا که ترموود دارای کیفیتی باور نکردنی و خاص می‌باشد.

نورپردازی نمای بیرونی ساختمان شامل چه نکاتی است؟

نکات مهم نورپردازی شامل شدت و رنگ، برجسته کردن عناصر مختلف نما و نحوه قرار گیری منبع نور می‌شود.

در زمانی که می‌خواهیم کفپوش را انتخاب کنیم، باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

افراد باید به نکاتی مانند شرایط آب و هوایی، کاربری فضا، انتخاب متریال مناسب، میزان بودجه و نحوه اجرای کفپوش توجه کنند.

در طراحی باغ ویلا به چه عناصری باید توجه کرد؟

عناصر و المان هایی مثل گیاهان، سایه بان ها، نورپردازی، مبلمان و نیمکت فضای باز، شومینه، آبنما و یا استخر، کفپوش، آلاچیق و پرگولا، مجسمه و موارد تزئینی و چشمه ها در طراحی باغ ویلا مهم می‌باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *