مقالات

انواع سقف های جدید ساختمانی (+ برترین ایده های روز )

انواع سقف های جدید ساختمانی
4.3/5 - (15 امتیاز)

بهترین انواع سقف های جدید ساختمانی

در ساختمان هایی که بیش از یک طبقه دارد، سقف طبقه پایین، کف طبقه بالا می‌باشد. در نتیجه خیلی مهم است که استحکام، عایق بندی و موارد مهم در یک ساختمان را شامل شده باشد و سبکی یک سقف در برابر زلزله نیز مهم است که باید رعایت شود که موارد گفته شده در انواع سقف های جدید ساختمانی نیز رعایت می شود.

افراد علاقه مند به سبک های مدرن می‌توانند در سقف ها از محصولات سقف کاذب چوبی برخوردار شوند. برای مثال قیمت سقف کاذب چوب پلاست در برابر زیبایی که می‌بخشد، مقرون به صرفه است.

انواع سقف های جدید ساختمانی

1- تیرچه بلوک

بلوک های فوق سبک با پوشش بتن یکی از انواع سقف های جدید ساختمانی است که تیرچه های جدید از آن ها ساخته می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که در عین سبک بودن پوشش مستحکمی داشته باشد. سقف هایی که از تیرچه بلوک ساخته می‌شوند، متشکل از تیرچه، آرماتور حرارتی، آرماتور تقویتی و بلوک پرکننده آکاستیو و بتن تشکیل می‌شوند.

انواع سقف های جدید ساختمانی

در این نوع می‌توان به جای استفاده از بلوک آکاستیو از قالب استفاده کرد. به این طور که قالب را پس از خشک شدن بتن برداشت و از فضای خالی سقف برای عبور سیم کشی و لوله کشی استفاده کرد.

2- سقف های دال بتنی

یکی از انواع سقف های جدید ساختمانی سقف های دال بتنی می‌باشد. این سقف یکی از جدیدترین و کاربردی ترین ها در صنعت ساختمان است. از مزیت های آن می‌توان به مقاومت بسیار بالا در برابر زلزله اشاره کرد. ضخامت این سقف بتنی در ساختمان هایی که مساحت زیادی دارند، با توجه به میزان مقاومت و طبقاتش تغییر می‌کند.

امروزه از سقف های بتنی برای استحکام بیشتر سازه های ساختمانی استفاده می‌کنند. این نوع سقف وزن بالایی دارد و سرعت اجرای آن پایین می‌باشد و هزینه زیادی هم شامل می‌شود. با تمام معایب گفته شده بازهم برخی از مهندسان در سازه از سقف دال بتنی استفاده می‌کنند.

 

البته ناگفته نماند که در بعضی از ساختمان های مهم مانند ساختمان های واقع شده در نیروگاه ها و یا مراکز صنعتی بزرگ از سقف دال بتنی استفاده می‌کنند و اجزای تشکیل دهنده این نوع ساختمان ها از بتن و آرماتورها می‌باشد.

سقف دال بتن که از انواع سقف های جدید ساختمانی می‌باشد که به صورت یک طرفه و دو طرفه عمل می‌کند؛ به این منظور که اصولا به دو دسته دال بتنی دوطرفه و دال بتنی یک طرفه تقسیم می‌شود. تفاوت دال بتنی دوطرفه با دال بتنی یک طرفه در مقدار و جهت قرار گرفتن آرماتورها می‌باشد.

انواع سقف های جدید ساختمانی

در واقع چیزی که باعث تمایز بین این دو می‌شود، نسبت اندازه طول به عوض آن ها می‌باشد. وقتی نسبت طول به عرض دال از عدد 2 کمتر شود، دال یک طرفه است و اگر هر عددی بالای دو و حتی دو باشد، دوطرفه در نظر گرفته می‌شود و بر اساس همین اصل طراحی می‌شوند. دال یک طرفه تنها در جهت طول و دال دوطرفه در هر دوجهت نیاز آرماتور دارد.

دال ها در اسکلت سازه های بتنی به صورت لحظه ای اجرا شده و با قالب بندی تمامی سطح سقف عرشه ای موقت ایجاد کرده و پس از آن آرماتوربندی می‌کنند و در نهایت بتن ریزی را انجام می‌دهند. قالب ها تا گیرش بتن باید در جای خود باقی مانده و به هیچ عنوان نباید زود تر از این زمان باز شوند‌.

انواع سقف های جدید ساختمانی

این دال ها در اسکلت های فلزی هم به طور پیش ساخته استفاده می‌گردند. به طوری که دال های نواری در کارخانه بر اساس اندازه گیری تیرریزی موجود می‌سازند و به محل پروژه می‌برند و در تراز مورد نظر نصب می‌کنند. در نتیجه این دال ها به صورت پیش ساخته، پیش تنیده و یا عادی ساخته می‌شوند.

3- سقف پیش تنیده

این نوع سقف از انواع سقف های جدید ساختمانی می‌باشد که وارد سازه های ایران شده است. در این سقف با استفاده از کابل و قرارگیری آن در دال بتنی یک نیروی فشار اولیه در ناحیه کششی دال بتنی قبل از بهره برداری از سازه وارد می‌کنند تا این ناحیه کششی بعد از بهره برداری دچار ترک و شکستگی نشود.

در همین راستا حداکثر ظرفیت باربری بتن استفاده می‌شود و به تبع آن ابعاد و اندازه کاهش می یابد. یک مزیت اصلی سقف پیش تنیده این است که این امکان را فراهم می‌کند که سازه با تعداد ستون کمتری نسبت به بقیه سقف ها بنا شود. گرچه شاید موضوع بی اهمیتی به نظر برسد، اما در بخث معماری ساختمان و پارکینگ بسیار موثر است.

این مزیت مهم باعث می‌شود که با وجود هزینه های بالا برخی مهندسان از سقف پیش تنیده برای سازه های خود استفاده کنند. گرچه اجرای این سقف به داشتن ابزار و ادوات خاص و دانش فنی لازم نیاز دارد و به سادگی امکان پذیر نیست.

انواع سقف های جدید ساختمانی

4- کامپوزیتی

یکی دیگر از انواع سقف های جدید ساختمانی، سقف فلزی کامپوزیتی می‌باشد. این سقف در ساختمان هایی با اسکلت فلزی اجرا می‌شوند. در سقف کامپوزیتی امکان بتن ریزی هم زمان چند سقف نیز وجود دارد. در سقف کامپوزیتی از لانه زنبوری یا پروفیل، آرماتور حرارتی و بتن استفاده می‌شود. سقف های کامپوزیتی خود انواع مختلفی از جمله سقف کاذب، سقف ساده و عرشه فولادی دارد.

انواع سقف های جدید ساختمانی

5- عرشه فولادی

این نوع سقف نسبتا جزوی از انواع سقف های جدید ساختمانی قرار می‌گیرد که به خاطر سرعت عمل در اجرا شدن،، مورد استقبال ساختمان سازان و معماران امروزی قرار می‌گیرد. سقف عرشه فولادی از گل میخ، ورق گالوانیزه ذورنقه ای، تیرهای فرعی، بتن و آرماتور حرارتی متشکل شده است.

انواع سقف های جدید ساختمانی

6- سقف کوبیاکس

یکی دیگر از انواع سقف های ساختمانی جدید، سقف های کوبیاکس می‌باشد. این سقف ها مانند سقف های تیرچه بلوک از یک حائل برای جلوگیری از از ورود بتن به قسمت های غیر لازم استفاده می‌کند. حائل ها از جنس پلی اتیلن و توپی می‌باشند‌. این سقف هم زمان بر است و هم هزینه بر می‌باشد، به همین دلیل طرفداران زیادی ندارد.

انواع سقف های جدید ساختمانی

7- سقف های فوق العاده LCP

این نوع از انواع سقف های ساختمانی جدید، از ترکیب فولاد و بتن به دست می آیند. LCP به صورت پیش ساخته در کارخانه آماده شده و در محل پروژه با اتصالات جوشی به تیرها وصل می‌شوند.

انواع سقف های جدید ساختمانی

مزایای LCP نوعی از انواع سقف های ساختمانی جدید

  1. سرعت اجرایی بالا
  2. کاهش وزن اسکلت ساختمان
  3. کاهش هزینه ها
  4. کاهش وزن و سبک بودن
  5. مقاوم در برابر زلزله
  6. عایق بندی مناسب

8- سقف های کاذب

نوعی دیگر از سقف های جدید ساختمانی که بیشتر تزئینی و برای زیبایی است و البته فوایدی نیز دارد، از جمله سقف های کاذبی که خیلی محبوب و شیک می‌باشند انواع سقف های کاذب چوبی می‌باشند که به مواردی از آن ها می‌پردازیم.

انواع سقف های جدید ساختمانی

سقف کاذب طرح چوب

جنس تایل های سقف کاذبی که طرح چوب دارند، عمدتا از نوع پی وی سی می‌باشند ولی روکش آن ها مانند چوب است. افراد می‌توانند برای کاهش هزینه های سقف های چوبی به جای آن از سقف های کاذب طرح چوب استفاده کنند.

این سقف های کاذب را حتی می‌توان برای تراس استفاده کرد. قیمت سقف چوبی تراس نسبتا مقرون به صرفه است. از انواع سقف های چوبی می‌توان به ترموود، چوب پلاست و… اشاره کرد.

انواع سقف های جدید ساختمانی

سقف کاذب چوب پلاست

سقف کاذب چوب پلاست یکی از انواع سقف های جدید ساختمانی است که می‌توان در دسته سقف های کاذب چوبی آن را قرار داد. در اجرای این سقف ها پروفیل مناسب سقف استفاده می‌شود. از جمله مزایایی که دارد، می‌توان به دوام مناسب در هر شرایط آب و هوایی اشاره کرد.

سقف ترموود

ترموود نوع خاصی از چوب است که به دلیل مکانیزم پیشرفته حرارت نسبت به چوب های دیگری که وجود دارد، دارای استحکام و ماندگاری بیشتری است. قیمت سقف ترموود به خاطر کیفیتی که دارد، نسبتا بیشتر است. این سقف ها را می‌توان از نظر سبک اجرایی به سه گروه کلاسیک، لوکس و مدرن دسته بندی می‌شوند.

انواع سقف های جدید ساختمانی

مزیت سقف های دال بتنی چیست؟

از مزیت های آن می توان به مقاومت بالا در برابر زلزله، طول عمر بالا، عایق صدا و حرارت اشاره کرد.

سقف تیرچه بلوک متشکل از چه مواردی می‌باشد؟

سقف تیرچه بلوک از آکاستیو، بتن، آرماتور تقویتی و آرماتور حرارتی متشکل شده است.

مزایای سقف LCP چیست؟

سقف LCP داراز سرعت اجرایی بالا، وزن سبک و مقاوم دربرابر زلزله می‌باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *