مقالات, مقالات ترموود

انواع زیر سازی چوب ترمووود

مناسب ترین زیرسازی چوب ترمووود کدام است؟
Rate this post

قبل از پرداختن به زیر سازی چوب ترمووود لازم است به خود ترمووود پرداخته شود. در ادامه به دلیل اهمیت زیر سازی چوب ترمووود و نحوه خرید ترمود هم اشاره خواهد شد

چوب ترمووود

فرآیند تولید ترمووود – به این صورت است که طی سه مرحله جهت خروج تدریجی آب، صمغ چوب و خشک کردن چوب در دمای 180 درجه سانتی گراد بدون حضور اکسیژن انجام می‌شود. به خاطر این فرآیند زنجیره سلولزی چوب شکسته می‌شود و ساختار شیمیایی آن تغییر پیدا می کند. آب و رزین موجود در چوب خارج شده و آوند ها خشک خواهند شد در این راستا چوب در برابر نفوذ حشرات، قارچ، کپک و تاب برداشتن مقاوم می‌شود. فرآیند ترمووود تاثیرات دیگری بر روی چوب می‌گذارد که شامل تغییر رنگ و تیره شدن چوب می‌شود. لازم به ذکر است که چوب های تولیدی عایق حرارتی بوده و در برابر پوسیدگی مقاوم هستند. با توجه به این ویژگی های عنوان شده چوب ترمووود انتخابی جذاب و ماندگار برای استفاده در ساختمان است.

مناسب ترین زیر سازی چوب ترمووود

بعد از خرید ترمووود نوبت نصب آن است. سطحی که چوب ترمو روی آن نصب می شود باید کاملاً ساده و بدون پستی و بلندی باشد همچنین با توجه به فضایی که باید ترمو شود باید از زیرسازی سیمانی، چوبی یا فلزی استفاده کرد. برای محکم شدن ترمووود روی دیوار لازم است که زیر سازی چوب ترمووود، مناسب و مقاوم باشد. جهت تشخیص مناسب  ترین زیرسازی ترمووود به بررسی انواع زیر سازی چوب ترمووود می‌پردازیم. متریال انتخابی برای زیر سازی چوب ترمووود بین چوب و فلز و سیمان است.

زیرسازی فلزی

هنگامی که سطح پشت کار ترمووود دارای برآمدگی و انحنا باشد برای زیر سازی چوب ترمووود از فلز استفاده می‌شود. این نوع زیر سازی را در نمای ساختمان ها و آیتم‌های دکوری می‌توان مشاهده کرد.

ابزار فلزی که برای زیر سازی چوب ترمووود استفاده می‌شود چیست؟?

برای انجام زیر سازی فلزی معمولا از قوطی‌‎‌های فلزی سبک با ابعاد ۴۰ در ۴۰ میلیمتر استفاده می‌شود که  این قوطی‌های فلزی را   با استفاده از دستگاه جوشکاری به یکدیگر متصل می‌کنند. لازم به ذکر است که شکل و چگونگی اتصال قوطی‌های فلز همیشه یکسان نیست و این با توجه به ظاهر سازه ترموود طراحی و نصب خواهد شد.

نکته زیر سازی چوب ترمووود با متریال فلزی:

  • برای اتصال چوب ترمو به زیرسازی فلزی باید از پیچ‌های سرمته با جنس گالوانیزه و طول ۶ سانتی‌متر استفاده کرد.
  • زیرسازی فلزی نصب ترمووود در هر مترمربع نیازمند حدودا  4 متر قوطی فلز  است.
  • قبل از شروع عملیات نصب چوب ترمووود باید قوطی ها ضد زنگ رقیق خورده و هنگامی که رطوبت محیط بالاست باید از روش‌هایی مثل سند پلاست و یا رنگ‌های اپوکسی استفاده گردد
  • هنگام استفاده از ترمووود در نمای ساختمان با زیر سازی فلزی باید شاسی کشی آهنی چوب ترمووود به صورت شبکه ای با فاصله ۵۰ سانتیمتر در جهت عمود بر چوب‌های اصلی بکار رود.

اجرای ترمووود با زیرسازی فلزی

زیرسازی چوبی

گاهی برای زیر سازی چوب ترمووود از چوب استفاده می‌کنند. جهت بالا بردن استحکام و ایمنی کار بهتر است از روسی استفاده شود. این چوب دارای رطوبت کاسته‌شده است و می‎‌تواند سال‌ها دوام خود را حفظ کند. چوب روسی که بهتر است برای نصب ترموود در نما استفاده شود، در ابعاد ۴۵×۲۵ و ۲۵×۲۵ میلی‌متر می‌باشد ؛ استفاده از این ابعاد چوب روسی سبب استحکام بالا و محکم شده سازه خواهد شد. اگر کاربری چوب ترمووود شما در کف سازی است باید از زیرسازی چوبی با ابعاد ۴۰×۵۰ میلی‎متر و فاصله ۴۰ سانتی‌متر استفاده کنید.

نکته زیر سازی چوب ترمووود با متریال چوبی:

  • تا حد امکان بر روی گره‌های ورقه‌های چوب پیچ یا میخ نصب نکنید.
  • لازم است فاصله 50 میلی‌متری را بین لبه کار و محل نصب میخ یا پیچ ایجاد کنید.
  • سفت شدن پیچ‌ها و میخ‌ها اهمیت زیادی دارد؛ چرا که چوب بر خلاف سیمان و فلز انعطاف‌پذیر است و ممکن است پس از مدتی کمی شل شود.
  • زیر سازی چوبی بیشتر در نما قابل اجرا بوده و در کف سازی ها توصیه به استفاده از شاسی کشی فلزی مس‌شود.

زیرسازی سیمانی

استفاده از متریال سیمان برای زیر سازی چوب ترمووود جز رایج‌ترین نوع زیر سازی هاست. ولی این بدین معنا نیست که برای همه سطوح مناسب باشد. در واقع این نوع زیر سازی بیشتر برای نقاطی که در آن انحنا یا برآمدگی وجود ندارد سطح کاملا صاف است مناسب هستند . به عنوان مثال برای نصب ترموود بر روی سطح زمین یا دیوارها می‌توانید از زیرسازی سیمانی استفاده کنید. ابتدا باید با استفاده از آجر یا مصالح مشابه و ملات سیمان و ماسه، یک سطح صیقلی ایجاد کرده و سپس نصب ترمووود را آغاز کنید. لازم به ذکر است که این سطح صیقلی باید کاملا صاف و تراز بودن آن با ابزار مناسب توسط نصاب سنجیده شود.

نکته زیر سازی چوب ترمووود با متریال سیمانی:

  • قطر زیرسازی سیمانی برای نصب ترموود باید به نسبت وزن سازه و شرایط محیط تنظیم شود.
  • رایج‌ترین حالت برای زیرسازی سیمانی ترموود، دارای 4 تا 6 سانتی‌متر قطر است.
  • برای این زیرسازی می‌توانید قطری بیشتر از 6 سانتی‌متر نیز داشته باشد.
  • استفاده از زیرسازی سیمانی با قطر کمتر از 4 سانتی‌متر از لحاظ ایمنی مشکل دارد.

تا به اینجای کار متوجه شدید که مناسب ترین زیر سازی چوب ترمووود نمی‌تواند تنها یک گزینه باشد و بسته به شرایط و محل نصب و … متریال مورد استفاده و همچنین روش اجرایی متفاوت خواهد بود. تشخیص نوع متریال و روش اجرایی را بر عهده‌ی متخصصین این کار بگذارید زیرا عدم زیر سازی اصولی ایمنی کار را هم زیر سوال خواهد برد.

اهمیت زیرسازی چوب ترمووود

اهمیت زیر سازی چوب ترمووود

زیر سازی در هر کاری بخش مهمی است که توسط بیننده دیده نمی‌شود اما نقش موثری دارد. بیشتر ایمنی اجرای هر کار و بخصوص چوب ترمووود به انتخاب روش و متریال زیرسازی آن بر می‌گردد که اگر به دستی انتخاب یا اجرا نشود آسیب زا خواهد بود. بهطور کلی هدف از زیرسازی ایجاد سطحی یکدست و صاف و هم تراز  برای نصب ترمووود می‌باشد که این سطح باید دارای استحکام کافی برای تحمل وزن سازه هم باشد. صاف و هم تراز نبودن زیر سازی باعث می‌شود نتیجه اجرای ترمووود دچار ضعف در تقارن و زیبایی شود که این عمر سازه و ترمووود را کاهش خواهد داد.

زیر سازی از یک سمت به دیوار یا کف و از سمت دیگر به چوب های ترمووود متصل خواهد شد پس لازم است که دارای استحکام و مقاومت بالایی باشد و این اتصال را به خوبی حفظ کند. اگر ترمود از دیوار یا سقف به راحتی جدا شود به معنای استاندارد و اصولی نبودن زیر سازی است. توجه داشته باشید که قرار نیست ترمووود هرگز است دیوار و کف و … جدا شود چون گاهی احتیاج به تغییرات در دیزاین یا تخریب است نکته حائز اهمیت در اینجا این است که نباید به راحتی جدا شود.

برای اینکه از اهمیت زیر سازی چوب ترمووود به خوبی مطلع شوید موارد زیر را که از مزایای اجرای درست و اصولی نصب ترمووود هست را مطالعه کنید.

در کل از مزایای زیرسازی اصولی برای نصب ترموود می‌‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی سازه ترموود را بالا می‌برد.
  •  از نفوذ رطوبت محیط به سازه ترموود جلوگیری می‌کند.
  • بافت اصلی دیوار، سقف یا کف ساختمان را حفظ می‌کند.
  •  از نفوذ حشرات موذی به سازه چوبی جلوگیری می‌کند.
  • ترموود قابلیت نصب و جداسازی آسان از سطح را خواهد داشت.
  • دما و صدا در محیط عایق‌سازی خواهند شد.

 

قیمت ترمووود

قیمت ترمووود

قیمت ترمووود به پارامترهای بسیاری بستگی دارد اینکه چه نوع ترموودی و برای چه کاربری و بچه تعداد می‌خواهید در تعیین قیمت موثر است. اما هزینه اجرای ترمووود وابسته به به اجرای چوب های ترموود می باشد بستگی به شاسی کشی و سطح پروژه مد نظر شما دارد. قاعدتا هر قدر متراژ پروژه بیشتر باشد، هزینه بیشتری برای نصب چوب ها باید پرداخت گردد .  ابتدا کیفیت بالای چوب های ترموود در چوبست را بررسی کنید و سپس آنها را خریداری کنید. لازم به ذکر است که هزینه چوب نرم ترموود با چوب سخت ترموود متفاوت است به این صورت که  قیمت چوب سخت  از نرم بیشتر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *