مقالات

راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود

ترموود
4.3/5 - (10 امتیاز)

راهنمای جامع خرید ترموود

Pine Thermowood

در راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود باید به این مورد ذکر نمود که ترمووود (چوب های حرارت دیده با تکنولوژی های پیشرفته) به چوب هایی می گویند که با حرارت زیاد گرما دیده اند تا مقاومت و پایداری آنها افزایش پیدا کند. این درجه حرارت تا بیش از 200 درجه هم می رسد (185 تا 212 درجه سانتیگراد) تا تمامی رطوبت موجود درون چوب را از بین ببرد.

جهت مشاهده مزایا و معایب ترموود کلیک کنید.

بنابراین ترمووود را می توان کاملا در برابر شرایط هوایی یا هوازدگی مقاوم دانست، طول عمر بسیاری بیشتری انتظار داشت و کاملا بدون مواد شیمیایی مضر و سمی تلقی کرد. ماندگاری بسیار زیاد در کنار ظاهر بسیار زیبا و لوکس و وزن سبک باعث شده کاربردهای گسترده ای پیدا کند. در این حالت چوب ترمووود را می توان برای پروژه های مختلف ساخت و ساز یا مبلمان های بیرونی استفاده کرد.

در ادامه راهنمای کاربردی خرید ترمووود را تهیه کرده ایم که جامع ترین راهنمای وب فارسی است و شما می توانید با مطالعه آن به راحتی ترمووود مورد نیازتان را خریداری کنید.

انواع ترمووود براساس نوع پروفیل

انواع پروفیل ترموود

انواع پروفیل ترموود در راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود

پروفیل های ترمووود انواع مختلفی دارند که بر این اساس ما 4 نوع دسته بندی رایج را به همراه توضیحات مربوط به هر کدام ذکر کرده ایم که برای آشنایی و شناخت شما لازم است:

  • پروفیل های Deck

پروفیل های Decking در ترمووود در ابتدا برای ساخت عرشه و ایوان جلوی خانه و ویلاها استفاده می شدند که امروزه به عنوان کفپوش در کلیه بخش های دکوراسیون داخلی استفاده می گردد. این پروفیل ها تحت عملیات حرارت دهی شدیدی قرار می گیرند که پایداری و مقاومت آنها را بسیار زیاد می کند. به همین دلیل می توان در اقلیم های مختلف تا سالیان طولانی از این پروفیل های ترمووود استفاده کرد.

از جمله مزایا و ویژگی های پروفیل های Deck ترمووود این است که کاملا از چوب واقعی ساخته شده اند، رطوبت درونی چوب بسیار کم است در نتیجه دچار پوسیدگی و ترک خوردگی نمی شوند، قارچ نمی زنند، با راه رفتن روی آن لیز نخواهید خورد، حاوی مواد شیمیایی مضر نیست، پرتی این پروفیل ها بسیار کم است بنابراین در هزینه های شما نیز صرفه جویی زیادی خواهد شد و بخاطر شیاردار بودن نصب ساده ای هم دارد و بابت نصب ترمووودهای Deck نیاز به هزینه بالای نصب نخواهید داشت.

با توجه به نوع و شکل ظاهری که دارند با طرح های مختلف می توان نصب کرد تا جنبه زیبایی شناختی هم رعایت شود. تا به اینجای راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود برای خرید آن کافی ست. ادامه محتوا را دنبال فرمایید.

  • پروفیل های UTS

پروفیل های UTS جزو پروفیل های مرغوب و درجه یکی هستند که مقاومت و پایداری زیاد آنها باعث شده تا برای نماکاری مناسب باشند. پایداری در ابعاد مختلف، دوام بسیار زیاد و زیبایی خاص این پروفیل ها باعث شده تا در ساخت ترمووودها مورد استفاده قرار بگیرند. به این نوع پروفیل ها اصطلاحا کام و زبانه (Tongue-and-groove) می گویند که گوشه های نوک تیزی دارد که اثر سایه ای فوق العاده ای می سازد.

راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود می گوید که این پروفیل ها از فنلاند وارد می شوند و با تمامی شرایط اقلیمی سازگاری دارند. نیاز به نگهداری خاصی ندارد و هنگام نصب طبق دستورالعمل های موجود نیازی به عملیات سطحی نیست. در دماهای بالا رزین نیاز ندارد. برای اینکه ظاهر قهوه ای رنگ اولیه خود را حفظ کند باید تحت عملیات با UV و پیگمنته کردن سطح قرار بگیرد.

  • پروفیل های UTV

دسته دیگر انواع پروفیل های ترمووود که برای خرید عرضه می شوند، پروفیل های UTV هستند که با روش های طبیعی، حرارت و بخار تولید می گردند. این پروفیل ها رنگ قهوه ای بسیار زیبایی دارند که به مرور زمان در اثر تأثیرات آب و هوایی به رنگ نقره ای – خاکستری تبدیل می شود اما اگر با تکنیک های UV و پیگمنتاسیون تحت عملیات سطحی قرار بگیرد این گونه نخواهد شد.

از خصوصیات بارز این پروفیل ها می توان به مقاومت در برابر پوسیدگی، بدون نیاز به رزین، عدم وجود مواد سمی، پایداری بسیار زیاد، تولید کشور فنلاند و پایداری ابعادی اشاره کرد. به این پروفیل ها کام و زبانه (Tongue-and-groove) هم می گویند که لبه های اریب یا شیبداری دارد و اثر سایه ای خارق العاده ایجاد می کنند.

  • پروفیل های SHP

یکی دیگر از بهترین مدل های پروفیل ترمووود،پروفیل های SHP هستند که صاف و صیقلی هستند و با ضخامت مناسب می توان برای کف تراس، روف گاردن، دورتادور استخر و فضاهای با رطوبت بیشتر مثل سونا و جکوزی و حتی حمام نیز استفاده کرد. این نوع پروفیل های ترمووود مقاومت بالایی در برابر بارهای فیزیکی وارد شده به آن دارد. به این پروفیل ها، چهار تراش ساده هم می گویند.

طبق راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود بهتر است بدانید که رنگ هایی که بر روی این نوع پروفیل ها کار می شود یا بر پایه آب است که برای فضای داخلی یا بر پایه روغن است که برای فضای خارجی مناسب هستند.

از جمله ویژگی های پروفیل های SHP در ترمووودها می توان به سازگاری با محیط زیست، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی، پایداری ابعادی ثابت، عدم امکان رشد قارچ و کپک و حشرات، ثابت بودن رنگ پروفیل به دلیل عملیات حرارتی مختلف انجام گرفته بر روی آن، وزن سبک و نصب سریع و راحت اشاره کرد.

از کاربردهای مختلف آن می توان به ساخت سایه بان و آلاچیق، درب و پنجره، راه پله، قرنیز و کفپوش اشاره کرد.

برترین کشورهای تولید کننده ترمووود

همانطور که مشاهده کردید شناخته شده ترین پروفیل های ترمووود ویژگی های خارق العاده ای دارند که استفاده گسترده آنها را سبب شده است.

اولین بار در سال 1930 بود که استفاده از چوب های ترمووود و تولید آنها در فنلاند شروع شد به همین دلیل برترین کشور تولید کننده چوب های ترمووود کشور فنلاند است. جنس چوب های به کار رفته توسط کشور فنلاند عموما، صنوبر، کاج، نوئل، ون، توسکا، زبان گنجشک، اکالیپتوس، کاج رادیانا، راش و لاریکس هستند که در کشور ما کاج و زبان گنجشک به عنوان مرغوب ترین نمونه ها استفاده می شوند.

از دیگر کشورهای تولید کننده چوب های ترمووود می توان به ایران و ترکیه نیز اشاره کرد که کیفیت و قیمت مناسبی دارند. بنابراین شما می توانید براساس نوع بودجه خود اقدام به خرید کنید.

ضخامت های ترمووود

ضخامت یا قطر چوب های ترمووود (برحسب میلیمتر) نیز با یکدیگر متفاوت است. بر همین اساس انواع مختلفی از چوب های ترمو در بازار به فروش می رسند.  نکته بسیار مهم این است که شما باید براساس نوع کاربردی که مدنظر دارید اقدام به خرید کنید که در ادامه به طور خلاصه و مفید توضیح داده ایم:

  • ضخامت یا قطر نهایی 8، 10، 16 و 19 میلیمتر برای نماکاری، نیمکت و فلاورباکس
  • ضخامت یا قطر نهایی 20 و 26 میلیمتر برای کفپوش
  • ضخامت یا قطر نهایی 42 میلیمتر برای سازه، آلاچیق و پرگولا

عرض های مختلف ترمووود

چوب های ترمووود برحسب سایز خود در عرض های مختلف کاربردهای گوناگونی دارد. بنابراین هنگام خرید باید علاوه بر قطر یا ضخامت به عرض این چوب ها نیز دقت کنید. قبل از اشاره به سایزهای مختلف بد نیست بدانید که طول هر شاخه چوب های ترمووود معمولا 3 متر است.

  • عرض های 42، 68، 92، 140 و 180 میلیمتر برای سازه و پرگولا کاربرد دارند
  • عرض های 92، 117 و 140 میلیمتر برای نماکاری، نیمکت و فلاورباکس کاربرد دارند
  • عرض های 92، 117 و 140 میلیمتر برای کفپوش کاربرد دارند که اگر قصد داشته باشید برای کف کار کنید قطر مناسب نیز که قبلا صحبت کردیم باید انتخاب شود

درخت های مورد استفاده برای ساخت ترمووود

مهم است بدانید که راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود به شما می گوید: همانطور که قبلا نیز صحبت کردیم چوب های ترمووود از درختان مختلفی ساخته می شوند اما دو نمونه که در ایران بیشتر از همه کاربرد داشته و تولید می گردد، درخت زبان گنجشک (Ash) و کاج (Pine) هستند. در ادامه مقایسه مختصر و مفیدی از این دو مشاهده می کنید:

  • ترمووودهای درخت زبان گنجشک (Ash Thermowood)

این نوع چوب ها بعد از اینکه تحت عملیات حرارتی قرار می گیرند رنگ تیره پر رنگ (شکلاتی سیر) پیدا می کنند و دانه بندی هایی زیبایی در آنها شکل می گیرد. ظاهر این نوع چوب ها وقتی در تراس استفاده می کنید شبیه به چوب های نواحی استوایی است چون گره های خیلی کمی دارد. ویژگی های شاخص این چوب ها، سختی بالا، مناسب برای ساخت عرشه و ایوان، بسیار زیبا، سازگار با محیط زیست، قابل استفاده در فضای داخلی و خارجی ساختمان و پایدار در برابر شرایط محیطی و پوسیدگی (کلاس 1) است. این نوع ترموودها بیش از 25 سال عمر می کنند.

  • ترمووودهای درخت کاج (Pine Thermowood)

این نوع ترموودها بعد از عملیات حرارتی ظاهر بسیار لوکس و لاکچری (عسلی مانند) پیدا می کنند. از لحاظ قیمتی مقرون به صرفه تر از مدل درخت زبان گنجشک است به همین دلیل اکثرا از همین مدل خریداری می کنند. برای ساخت عرشه و ایوان، نماکاری و غیره از این مدل استفاده می کنند. از ویژگی های شاخص این نوع چوب ها می توان به سازگاری با محیط زیست، ظاهر بسیار لوکس و زیبا، پایداری و مقاومت عالی (کلاس 2) و کاربرد گسترده در داخل و خارج ساختمان اشاره کرد. این نوع چوب ها بین 15 تا 25 سال عمر می کنند.

نحوه نصب ترمووود بر طبق راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود

نصب ترموود

نصب ترموود

پس از انتخاب و خرید ترمووود مناسب نوبت به نصب می رسد. نصب ترمووودها نیاز به تخصص بالایی نیست اما نیروی نصاب ماهر و با سابقه نیاز است. به طور خلاصه نصب ترموود به ترتیب مراحل زیر است.

  • اولین مرحله زیرسازی است که به کمک سیمان، قوطی آهن یا شاسی کشی آهنی و الوارهای چوبی است. پس از زیرسازی مناسب و استفاده از چوب های با ابعاد 4 در 2 سانتیمتر نوبت به اتصالات می رسد.
  • طبق راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود باید بدانید که برای اتصالات یا متصل کردن چوب های ترمو به زیرسازی انجام شده، از پیچ استیل یا پیچ هایی که رنگ کوره ای دارند استفاده می کنند که قطر مناسب داشته باشد. طول پیچ براساس قطر چوب تعیین می شود. تا حد امکان بر روی گره های چوب از پیچ یا میخ استفاده نمی کنند چون امکان ترک خوردگی وجود دارد. اگر مکان نصب وزش باد شدیدی داشته باشد از دو پیچ در عرض پروفیل استفاده می کنند. فاصله پیچ تا لبه نیز باید استاندارد باشد.
  • نکات، ضوابط، قواعد و استانداردهایی که برای نصب ترمووودها تعیین شده الزامی هستند که به کیفیت، ماندگاری و زیبایی آنها کمک زیادی می کند.

انواع رنگ مورد نیاز برای ترمووود

انواع رنگ ترموود

انواع رنگ ترموود

رنگ هایی که برای چوب های ترمووود به کار می روند چندین نوع هستند:

  • رنگ های بر پایه آب که مناسب دیوار و سقف در فضای داخلی هستند
  • رنگ های بر پایه روغن که مناسب کف و فضاهای خارجی و نماکاری محیط بیرونی هستند
  • رنگ های خاص نماکاری
  • رنگ های خاص کفپوش

عملیات سطحی روی چوب های ترمووود

عملیات سطحی ترموود

عملیات سطحی ترموود

چوب های ترمووود براساس طرح و روش عملیات سطحی که گره (Knot) مختلف پیدا می کنند به دو گروه تقسیم می شوند:

  • گره ساده که مدل و طرح خاصی روی چوب نیست و ساده است
  • گره پروانه ای که گره های چوب به شکل پروانه ای هستند. این مدل بیشتر در ترمووودهایی که از جنس درخت کاج هستند دیده می شود.

مقایسه دقیق و کامل محصولات در سایت چوبست

راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود ذکر می کند که و مدل از چوب هایی که امروزه کاربرد بسیار گسترده ای پیدا کرده اند، ترمووود و چوب پلاست هستند که برای خرید باید راهنمای جامع و کاملی داشته باشید. برای همین منظور تصمیم گرفتیم تا مقایسه جامع و کاملی از این دو در سایت با انواع محصولات قرار دهیم.

شما می توانید با انتخاب هر یک از این نوع چوب ها و انتخاب نوع پروفیل و کاربرد و برند سازنده مدل های مختلفی را مشاهده کرده و سپس انتخاب نمایید.

در مورد هر محصول نام محصول، ضخامت، ابعاد، برند و کشور سازنده، قیمت برحسب متر مربع و میزان گارانتی مشاهده کنید. در هر مورد شما می توانید از مشاوره رایگان و تخصصی ما کمک بگیرید. چوبست تنها مرجع تخصصی مقایسه فنی با جزئیات کامل چوب های ترمووود و چوب پلاست در کشور است. امید است که این راهنمای جامع و کاربردی خرید ترموود برایتان مفید واقع شده باشد

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *