مقالات

هوم گاردن چیست؟

هوم گاردن چیست؟
4.7/5 - (10 امتیاز)

هوم گاردن چیست؟

هوم گاردن (Home garden) یک نوع فضای بیرونی یا یک جزئی از فضای داخلی است که از آن برای پرورش گیاهان مختلفی همچون میوه، گل و گیاه، سبزیجات و درختچه ها استفاده می شود. هوم گاردن مخصوص افرادی است که نمی توانند و موقعیت کشت در فضاهای بیرونی را ندارند و دنبال یک مکان در نزدیک ترین محل زندگی خود هستند، مناسب است.

از جمله بخش هایی که برای کشت و کار در خانه و نزدیکی منزل می توان به آن اشاره کرد، روف گاردن یا همان باغ پشت بام و تراس گاردن یا همان باغ در تراس می باشد. در واقع می توان گفت هوم گاردن همان باغ خانگی است که افراد می توانند در آن هر گیاهی که بخواهند بکارند، کشت کنند و از آن بهره ببرند.

هوم گاردن چیست؟

هوم گاردن را می توان به عنوان یک سرگرمی و زیبایی و هم به عنوان یک راه خوب برای درآمد زایی در نظر گرفت. بیشتر هوم گاردن را به خاطر زیبایی و تامین انواع میوه جات، مرکبات و صیفی جات می سازند ولی از آن نیز می توان درآمد به دست آورد.

هوم گاردن می تواند یک عمل برای تبدیل یک فضای بیرونی به یک فضای کاربردی باشد. به طوری که افراد چه در پشت بام و چه در بالکن، حیاط و حتی تراس فضایی تدارک می بینند که برای کشت گیاهان مناسب باشند.

ساخت هوم گاردن نیازمند تجربه، دانش باغبانی، مهارت نگهداری و بهبود آن و پرورش های مداوم می باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که خود افراد به ساخت آن دست نزنند و از یک فرد متخصص کمک بگیرند.

چرا هوم گاردن بسازیم؟

سوال اصلی درباره ساخت یک هوم گاردن این است که مزایای هوم گاردن چیست؟ از جمله مزایای مهم هوم گاردن می توان به افزایش زیبایی فضا، برخورداری از امنیت غذایی، کاهش استرس، ایجاد مکانی برای استراحت و امکان درآمدزایی اشاره کرد.

1. افزایش زیبایی فضا

ساخت یک باغ خانگی آن هم در شهر هایی که امکان داشتن باغ سخت می باشد و در صورت داشتن نیز دور است، بسیار باعث افزایش زیبایی فضا می شود. در هوم گاردن افراد هم می توانند چیزی که دوست دارند را کشت کنند و هم مکانی برای فضای بیرونی خانه خود بسازند که باعث بالا رفتن زیبایی و ایجاد مکانی زیبا برای خانه شود.

به هر صورت در سازه های امروزی به خصوص ساختمان ها، امکان داشتن حیاطی که دارای گیاهان مختلف باشد، سخت می باشد، اما می توان در تراس یا پشت بام یک باغ کوچک ساخت و از این منظر هم از خرید خیلی از محصولات خودکفا شد و هم زیبایی مکان را افزایش داد.

هوم گاردن چیست؟

در واقع برای افزایش زیبایی یک ساختمان از راه های زیادی می‌شود استفاده کرد، یکی از آن ها انتخاب نمای مناسب است، برای ساخت یک هوم گاردن نیز باید برای انتخاب متریال به نمای ساختمان و نمای داخلی آن نیز دقت کرد.

2. برخورداری از امنیت غذایی

پرورش دادن مواد غذایی یک راه برای پیدا کردن اطمینان خاطر نسبت به غذایی است که برای خود و اعضای خانواده خود تهیه می کنید. یکی از مهم ترین مزایای هوم گاردن پرورش سبزیجات و مواد اولیه مورد نیاز غذا ها می باشد.

در واقع امنیت غذایی خانواده خود را با کاشت و کشت مواد مورد نیاز خود تامین می کنید. امروزه به خاطر مواد شیمیایی و سم هایی که برای سالم نگه داشتن گیاهان می زنند، امنیت غذایی افراد زیر سوال رفته است. البته نمی توان گفت همه مواد دارای موارد گفته شده می باشند و هنوز مواد سالم نیز وجود دارد، اما تشخیص آن سخت می باشد.

به همین دلیل پیشنهاد می شود، افراد گیاهانی را در هوم گاردن خود بکارند که به آن در تهیه انواع غذاها نیاز خواهند داشت. هوم گاردن در ابعاد بزرگ تر نیز می تواند درآمد زایی کند، به این معنا که اگر شما مکان بزرگی برای هوم گاردن خود دارید، می توانید محصول مخصوصی را کشت کنید و آن را هم استفاده کنید و هم به فروش برسانید.

3. کاهش استرس

تحقیقات نشان می دهد که باغبانی به افراد جهت کم کردن استرس و کنترل آن کمک می کند. هنگامی که فرد دچار استرس‌ می شود، ماده ای به نام کورتیزول در بدن شروع به ترشح می کند. همین امر باعث ایجاد استرس در فرد می شود. باغبانی کورتیزول را کاهش می دهد و در نتیجه استرس افراد را کاهش می دهد. در واقع استرس باعث آسیب هایی به بدن می شود.

هوم گاردن چیست؟

از جمله این آسیب ها می توان به ایجاد آسیب در سیستم قلبی عروقی و تنفس، آسیب به سیستم گوارش، آسیب به سیستم عضلانی، آسیب به سیستم ایمنی و… اشاره کرد. راه های زیادی برای کاهش استرس و کنترل آن پیشنهاد می شود، یکی از این راه ها باغبانی کردن و پرورش گیاهان است که تحقیقات نشان می دهد، تاثیر بسیار خوبی در کاهش آن وجود دارد.

4. ایجاد مکانی برای استراحت

روش زندگی امروزی که همه سازه ها، ساختمانی شده اند و دارای حیاط کوچکی نیز می باشند، تاثیر منفی بر روی روان و زندگی افراد گذاشته است. هوم گاردن یکی از موارد ساخت زندگی سبز می باشد که افراد می توانند هم از آن برای حال خود و استراحت استفاده کنند و هم باعث کمک به محیط زیست شوند.

هوم گاردن می تواند آلودگی هوای فضای زندگی شما را نیز تا حدودی کاهش دهد. هوم گاردن حتی در افزایش ارزش ملک نیز تاثیر دارد و ارزش ملک شما در کنار زیبایی آن بیشتر می شود.

هوم گاردن چیست؟

با ایجاد هوم گاردن در هر فضایی که مد نظر افراد است، می توان هم فضای خوبی برای استراحت و گذران وقت داشت و هم از نکات مثبت آن برخوردار شد. به طور کل محوطه سازی چه در بالکن، تراس و چه حیاط و پشت بام باعث افزایش ارزش ملک خواهد شد.

5. امکان درآمد زایی

گرچه شاید هوم گاردن یک شغل به نظر نرسد و افراد آن را جزو مواردی که درآمد زایی می کند، قرار ندهند و هدف آن را درآمد زایی ندانند. اما در صورتی که در هوم گاردن محصولاتی در حجم بیشتری کاشته شود که بیش از استفاده فرد باشد، می تواند آن را به فروش رساند.

هوم گاردن چیست؟

از آن جایی که در هوم گاردن مواد غذایی سالم پرورش می یابند، می توان آن ها را با قیمت خوبی به فروش رساند. در نتیجه از هوم گاردن نیز می توان در عین استفاده های شخصی و خانگی خود و تامین نیازهای شخصی درآمد زایی داشت.

چگونه هوم گاردن بسازیم؟

متریال مورد نیاز ساخت هوم گاردن چیست؟ به طور کل مواردی که برای هوم گاردن نیاز است، به انتخاب و سلیقه افراد مربوط می باشد. اما از مواردی که برای ساخت هوم گاردن نیاز است، می توان به فلاورباکس ها، آلاچیق یا پرگولا (در صورتی که مکان مورد نظر فضای کافی داشته باشد)، دسترسی به آب و گیاهان مناسب اشاره کرد.

هوم گاردن چیست؟

محبوب ترین فلاور باکس ها

فلاورباکس ها از انواع مختلفی ساخته شده اند که در جنس ها و ابعاد مختلفی عرضه می شوند. فلاورباکس ها در واقع گلدان های تزئینی می باشند که در طراحی هوم گاردن و فضاهای سبز به کار برده می شود. فلاورباکس ها در اشکال، متریال ها و رنگ های متفاوتی ساخته و عرضه می شوند. فلاورباکس های محبوب در جنس های پلاستیکی، طرح چوب، چوبی و فلزی می باشند.

فلاورباکس چوبی

فلاورباکس های چوبی به خاطر آن که با فضای سبز هماهنگی خوبی ایجاد می کنند، محبوب هستند. چوب احساس خوبی به افراد می دهد و آرامش خاصی را القا می کند. به همین دلیل به طور کل متریال محبوبی است. فلاور باکس ها امروزه در طراحی و دیزاین فضای داخلی خانه و فضای بیرون از خانه بسیار اهمیت دارند. در نتیجه استفاده از فلاور باکس ها برای ایجاد یک هوم گاردن خوب توصیه می شود.

هوم گاردن چیست؟

پیشنهاد می شود برای تهیه فلاور باکس های چوبی از چوب های محکم و مقاوم مانند ترمووود استفاده شود و یا از فلاورباکس های چوبی که پوشش آن ها چوبی هستند و داخل آن ها پلاستیکی می باشند، استفاده شود. به طور کل قیمت فلاور باکس چوبی نسبت به متریال های دیگر بیشتر است، اما قیمت ترموود نسبت به چوب های دیگر بیشتر است، دلیل این افزایش قیمت کیفیت این چوب و ماندگاری آن می باشد.

فلاورباکس چوب پلاست

می توان آن را جزوی از گلدان های چوبی دانست. این نوع متریال که به آن Poly wood هم می گویند، از محصولات جدیدی است که می توان آن را در گروه محصولات چند سازه یا همان کامپوزیتی قرار داد. این نوع متریال از خرده چوب ها به صورت پروفیل ساخته می‌شود. برای ساخت این نوع چوب، هیچ درختی قطع نمی شود.

قیمت چوب پلاست از چوب هایی مانند راش، بلوط و ترمو مناسب تر و مقرون به صرفه تر می باشد. این نوع متریال حدودا حس چوب طبیعی را به فرد القا می کند، به همین دلیل محبوبیت خوبی را شامل می شود. در نتیجه قیمت فلاورباکس چوب پلاست نیز از انواع فلاورباکس های چوبی دیگر مقرون به صرفه تر است. از مزایای این نوع فلاور باکس می توان به قیمت مناسب، مقاومت حدودا بالا و زیبایی آن اشاره کرد.

فلاورباکس فلزی

فلاور باکس های فلزی در انواع مختلفی عرضه می شوند. این فلاورباکس های فلزی هر کدام در فضاهای خاصی قابل استفاده و کارآمد هستند و هارمونی خوبی می سازند. برای مثال این نوع فلاورباکس ها را می توان آویزان کرد یا روی پله ها قرار داد و یا روی زمین قرار نهاد.

هوم گاردن چیست؟

به طور کل می توان از مزایای فلاورباکس های فلزی به مقاومت در برابر رطوبت، مقاوم در برابر مکان و فضای اسیدی، مقاوم در برابر ضربه و آسیب و مقاوم در برابر سردی و گرمی هوا اشاره کرد. قیمت این نوع فلاور باکس های فلزی نسبت به مزایایی که دارند مقرون به صرفه تر است.

آیا هوم گاردن معایب هم دارد؟

به طور کل نمی توان گفت هوم گاردن معایب دارد، اما مشکلاتی مانند پیدا کردن مکان مناسب و یا پیدا کردن گیاهانی که با شرایط آب و هوایی مکان افراد مناسب باشند، کمی سخت می باشد.

مزایای هوم گاردن چیست؟

از مزایای هوم گاردن می توان به مواردی همچون ایجاد و افزایش زیبایی، درآمد زایی، مکانی برای استراحت، کاهش استرس و برخورداری از امنیت غذایی اشاره کرد.

به طور کل هوم گاردن چیست؟

در واقع می توان گفت هوم گاردن همان باغ خانگی است که افراد می توانند در آن هر گیاهی که بخواهند بکارند، کشت کنند و از آن بهره ببرند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *