مقالات

روف گاردن یعنی چه؟

روف گاردن یعنی چه
4.7/5 - (10 امتیاز)

روف گاردن

روف گاردن یعنی چی؟

احتمالا امروزه بیشتر این اصطلاح روف گاردن Roof garden را شنیده اید و هر بار از خود پرسیده اید روف گاردن یعنی چی؟ روف گاردن چیست؟

روف گاردن در واقع به پشت بام سبز و گاهی حتی باغ خود پشت بام می‌گویند. فضای سبزی که در بام خانه قرار می‌گیرد و حتی در ساختمان های اداری هم گاها دیده می‌شود.  می‌توانیم به طور راحت تر این گونه بگوییم که یعنی پشت بام مفروش با گل و گیاه که فضایی سبز را برای استراحت و تفریح و حتی دورهمی گرفتن افراد به وجود آورده است.

حال که حدودا پاسخ سوال روف گاردن یعنی چی؟ را متوجه شدیم، احتمالا در ذهن سوالاتی مانند مزایای روف گاردن چیست؟ پیش می‌آید.

روف گاردن یعنی چی

مهم ترین مزایای روف گاردن چیست؟

مطلبی که در این زمینه واضح می‌باشد، امروزه فاصله جنگل ها، طبیعت و… با زندگی انسان ها خیلی بیشتر شده است. این دوری از فضای سرسبز طبیعت آسیب های مربوط به خودش را دارد.

چرا که انسان نیاز به طبیعت و وقت گذراندن در طبیعت را دارد و در نبود آن و دوری زیاد از این فضا حالت های افسردگی و ناراحتی در او بوجود می‌آید. یکی از راهکار هایی که برای افرادی که به طبیعت دسترسی آنچنانی ندارند، استفاده از روف گاردن و تراس گاردن می‌باشد.

روف گاردن یعنی چی؟

البته نکته حائز اهمیت آن است که در تراس ها بیشتر فلاورباکس به کار می‌رود ولی در تراس های بزرگ و حتی کوچک نیز تراس گاردن وجود دارد. حال تصور کنید پشت بام ساختمان مسکونی شما پوشیده از گل و گیاهانی است که با وجود آن ها روح انسان تازه می‌شود.

در این فضا شما می‌توانید به راحتی وقت استراحت و فراغت خود را با آرامش در آن بگذرانید و یا حتی دورهمی های دوستانه و خانوادگی خود را در روف گاردن خود برگزار کنید و از کنار هم بودن لذت ببرید.

حال به من پاسخ دهید که چه حسی خواهید داشت؟ حالتان بعد از آن چه طور خواهد بود؟ حال با خود تصور کنید که ساختمان کاری و اداری که در آن حضور دارید و مشغول به کارکردن هستید، به این باغ نما مجهز می‌باشد و تایم استراحت خود را در آن محل می‌گذارنید. حال می‌شود به طور کوتاه به سوال روف گاردن یعنی چی؟ پاسخ داد، یعنی مکانی سرسبز که برای رفع خستگی و به دست آوردن آرامش و حال خوب و… بسیار موثر است.

روف گاردن یعنی چه؟

هزینه و قیمت روف گاردن

احتمالا بعد از پاسخ دادن به روف گاردن یعنی چی؟ به فکر قیمت آن نیز بیفتید. به طور کامل نمی‌توان گفت که هزینه آن چه قدر است. چرا که هزینه ها بر اساس مساحت، مدل دلخواه افراد و… متفاوت خواهد بود.

برای مثال در قیمت روف گاردن ساختار پشت بام، متریال به کار رفته در پشت بام، کیفیت متریال به کار رفته در پشت بام، موقعیت آب و هوایی، مساحت و محیط پشت بام و پوشش گیاهی مورد نظر فرد بسیار تاثیر گذار می‌باشند و مسئله قیمت را خیلی متنوع و متفاوت می‌کنند. حال اگر شما مشتاق به دست آوردن یک باغ نما روی پشت بام خانه خود می‌باشید، پیشنهاد می‌کنیم با ما تماس گرفته و از مشاوره بهره ببرید.

ساخت روف گاردن

چگونگی ساخت روف گاردن

احتمالا بعد از رسیدن به جواب سوالات در این حیطه مانند روف گاردن یعنی چی؟ مزایا و قیمت آن، به فکر آن بیفتید که خود روف گاردن بسازید. سوالی که در این جا مطرح می‌شود این است که آیا افراد خود نی توانند دست به ساخت آن بزنند؟

به طور کل اگر بخواهیم به صورت یک مسئله به این موضوع نگاه کنیم، باید گفت گرچه به نظر آسان می‌رسد اما در واقع کار آسانی نیست. چرا که طراحی و اجرای آن نیاز به تخصص، تجربه و دانش کافی و لازم را هم در حیطه ساخت و هم در حیطه قوانین شهرداری و ساختمان سازی می‌باشد.

یک بنا از نظر زیر ساخت باید مناسب اجرای روف گاردن باشد، اگر این تناسب را نداشته باشد به مشکل خواهیم خورد. نکته حائز اهمیت دیگر در این مورد این است که چه گل و گیاهی می‌توان در آب و هوایی که فرد سکونت دارد، رشد داد؟ و برای نگهداری آن ها باید چه کارها و اقداماتی را انجام داد؟ انتخاب گل و گیاه مناسب با آب و هوا بسیار مهم است.

چرا که انتخاب یک گیاه در آب و هوای مرطوب با آب و هوای گرم و خشک متفاوت می‌باشد و نیاز به متخصصی دارد که بتواند این تشخیص را انجام دهد و راهکار ها و اقدامات مربوطه برای رشد آن ها انجام دهد و موارد دیگر را به فرد منتقل کند تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

با موارد گفته شده می‌توان پاسخ داد که درست است ساخت آن سخت است، اما این به این معنا نیست که افراد نمی‌توانند خود دست به ساخت و رشد آن بزنند. اما در این زمینه پیشنهاد می‌شود از متخصصانی که در این کار حرفه ای می‌باشند، مشورت گرفته و ریسک ضرر را به حداقل برسانید.

 روف گاردن یعنی چی

آیا روف گاردن معایب هم دارد؟

از جمله مزایاهایی که در زمینه داشتن روف گاردن وجود داشت را نام بردیم. حال بهتر است هر دو جانبه نگاه کنیم. معایب آن را نیز بررسی کنیم.

باید گفت در کل معایب آن نسبت به مزایای آن بسیار کمتر می‌باشد. اما به عنوان فردی که قصد روف گاردن داشته باشد، بهتر است که از هر دو جانب به آن نگاه کنید. معایب آن را می‌توان در دو مورد خلاصه کرد.

حشرات

گاهی اوقات پیش می‌آید که به خاطر نوع پوشش گیاهی که در روف گاردن استفاده شده است، باعث جمع شدن حشرات می‌شود و افراد برای از بین رفتن آن ها مجبور به سم پاشی نیز خواهند شد. البته جای نگرانی نیست چرا که اگر ساخت و پرورش آن را به دست یک فرد خبره و متخصص بسپارید، او خود آگاهی دارد که چه گیاهانی باعث این وضعیت می‌شوند و در صدد پیش نیامدن همچین اتفاقی خواهد بود.

وقت‌گیر بودن

در هر صورت هر چه قدر هم گیاهی که در روف گاردن به کار رفته شده باشد، نیاز کمتر به مراقبت داشته باشد، بازهم نیاز دارد که برای آن ها وقت بگذارید و از آن ها مراقبت و نگهداری کنید. این مورد می‌تواند هزینه بر و وقت‌گیر باشد.

به طور کلی روف گاردن یعنی چی؟

به طور کلی یک تکنولوژی مدرن امروزی است که بر پایه سقف سبز نهاده می‌شود. که این سقف سبز چه در تراس چه در پشت بام اجرا می‌شود و به طور کل به آن باغ پشت بام و یا تراس می‌گویند.

حال ساخت روف گاردن یعنی خلق فضای سبز روی پشت بام که از این طریق افراد می‌توانند طبیعتی کوچک در زندگی خود داشته باشند و از مزایای آن بهره ببرند. روف گاردن بستر رشد گیاه در ارتفاعی بالا تر از سطح زمین و روی بستر مصنوعی معنا می‌شود.

نکات مهم در ساخت روف گاردن

در جواب روف گاردن یعنی چی؟ روف گاردن چیست؟ نیز می توانیم بگوییم که  به اصطلاح باغ بام معنا می‌شود و اجرای آن به طور معمول روی پشت بام شکل می‌گیرد. اما لزوما محدود به پشت بام نمی‌شود و می‌تواند برای مثال در تراس نیز ساخته شود. در طراحی آن در تراس نیز باید موارد گفته شده در پشت بام را رعایت کرد.

درکل اگر یک فرد اصول ساخت آن را بداند و تخصص آن را داشته باشد، می‌تواند این باغ را در تراس یا پشت بام خانه خود بسازد. اما پیشنهاد می‌شود ساخت آن را به متخصصان سپرده تا ریسک آسیب و ضرر مالی را به حدود صفر برسانید. 

1- گیاه مناسب روف‌ گاردن

گیاه هایی که برای روف گاردن مناسب هستند با توجه به آب و هوا تغییر می‌کند. ولی به طور کل گیاه باید تحمل گرما و نور مستقیم خورشید را داشته باشد. درکل برای انتخاب نوع گیاه مناسب خیلی باید حواستان به اب و هوای شهری که در آن هستید، باشد و بر اساس آب و هوا گیاهان مناسب را بیابید.

2- آبیاری اتوماتیک و دستی

حال از تمامی سوالات مانند روف گاردن یعنی چی؟ روف گاردن چیست؟ که بگذریم به آبیاری آن خواهیم رسید. در آبیاری دستی احتمال آسیب زدن به باغ پشت بام و تراس هست و پیشنهاد نمی‌شود که به طور دستی آن را آبیاری کنید.

پیشنهاد می‌دهیم که برای حفظ و نگهداری گیاهان خود و آبیاری آن ها در زمان های مشخص از آبیاری قطره ای و اتوماتیک هوشمند استفاده کنید تا نگرانی برای آبیاری گیاهان خود نداشته باشید.

3- نورپردازی روف گاردن

یکی از مهم ترین عناصر در طراحی روف گاردن نورپردازی می‌باشد. نورپردازی با توجه به جلا و زیبایی که به این نوع باغ می‌دهد، هزینه حدودا بالایی دارد.

4- تجهیزات جانبی پشت بام

برای تهیه روف گاردن به خیلی از موارد همچون پرگولا و آلاچیق، نیمکت و مبلمان شهری، اتریوم و حتی کفپوش مناسب پشت بام که البته قیمت کفپوش پشت بام ها مناسب است و… نیاز خواهید داشت. در صورتی که می‌خواهید این نوع باغ را به صورت فوق العاده داشته باشید، باید به متریال و المان هایی که انتخاب می‌کنید، دقت کنید.

به این منظور که اگر شما دنبال قیمت مناسب برای روف گاردن می‌گردید باید در نظر داشته باشید که کیفیت آن عالی‌نخواهد بود. پس در انتخاب تجهیزات بسیار دقت کنید و از آن غافل نشوید.

قیمت روف گاردن

مواردی که باید در روف گاردن استفاده کرد چه چیزهایی هستند؟

از موارد مهم می‌توان به نورپردازی، توجه به اصول صحیح باغبانی، استفاده از ترکیب دو یا سه رنگ، انتخاب گیاهان مناسب، بسترسازی و دیواره سازی و... مناسب اشاره کرد.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یک تکنولوژی است که امروزه در پشت بام ها و تراس ها به کار می‌رود و اصطلاحا به آن سقف سبز و باغ بام نیز گفته می‌شود.

آبیاری اتوماتیک بهتر است یا آبیاری دستی؟

قطعا آبیاری های اتوماتیک و قطره ای حرفه ای برای آبیاری روف گاردن بهتر می‌باشد. چرا که هم می‌توان زمان و هم مقدار آن را مشخص کرد و نگران آبیاری نبود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *