مقالات

راهنمای جامع و کاربردی خرید چوب پلاست

راهنمای خرید چوب پلاست
5/5 - (14 امتیاز)

راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست

در بیان راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست باید ذکر نمود که چوب پلاست که گاها به آنها چوب پلاستیک یا پلی وود هم گفته می شوند محصولی است که با محیط زیست سازگاری کامل داشته داشته و دی اکسید کربنی که در طی فرایند تولید منتشر می شود هم به کمک روش های فیلتراسیونی کنترل می گردد.

ما در شرکت چوبست ضمن ارائه انواع پروفیل ها و مقاطع چوب پلاست امکان مقایسه قیمت ها را نیز بین برندهای تولیدی مختلف فراهم کرده ایم. در ادامه بیشتر با این نوع محصولات جدید آشنا خواهید شد.

چوب پلاست چیست؟

چوب پلاست یا چوب پلاستیک محصولی ترکیبی و کامپوزیت از آرد چوب، لیگنو سلولز و انواع پلاستیک های سبک و سنگین مثل PP، PVC و PE است که در کنار جفت کننده ها، کندسوز کننده ها، رنگدانه های مختلف و آنتی اکسیدان ها تولید می شود. ویژگی بسیار مهم چوب پلاست این است که چون از پسماند و مواد بازیافتی و دور ریزهای چوب و انواع پلاستیک تولید شده هیچ پسماندی ندارد و کاملا با محیط زیست سازگار است.

راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست می گوید بد نیست بدانید که ورق چوب پلاست در مقایسه با الوارهای طبیعی و محصولات چوبی قدیمی مثل MDF و نئوپان و حتی ورقه های فیبری تکنولوژی جدیدتری است.

کاربرد چوب پلاست در راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست

ویژگی های خاص چوب پلاست و فرایند تولید کاملا متفاوت و ویژه باعث شده تا این دسته از محصولات نه تنها کاربردهای گسترده ای پیدا کنند بلکه به رقیب جدی برای محصولات چوبی و ترمووود هم تبدیل شوند. از جمله کاربردهایی که برای چوب پلاست ها تعیین شده یا سازه هایی که با چوب پلاست قابلیت تولید دارند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چوب پلاست برای نما
  • چوب پلاست برای پله
  • چوب پلاست برای تراس
  • ساخت آلاچیق چوب پلاست
  • پرگولا با چوب پلاست
  • کفپوش کردن رستوران ها
  • ساخت دور استخر
  • سقف کاذب
  • روف گاردن
  • سقف پارکینگ
  • دیوارپوش
  • نرده چوب پلاست

و غیره.

ابعاد پروفیل های چوب پلاست

چوب پلاست ها بسته به نوع کاربردی که دارند ابعاد متفاوتی از آنها استفاده می شود بر همین اساس ابعاد پروفیل های قابل استفاده در بخش های مختلف به صورت زیر است:

چوب پلاست چیست

  • ابعاد پروفیل های قابل استفاده در کفپوش

پروفیل چوب پلاست که برای کفپوش به کار می رود معمولا در ابعاد 200، 135 یا 145 در 25 میلیمتر، 120 در 20 میلیمتر، 280 در 40 میلیمتر، 148 در 25 سانتیمتر، 100 در 23 میلیمتر، 155 در 25 میلیمتر، 150 در 23 میلیمتر، 150 در 23 میلیمتر، 70 در 25 میلیمتر و غیره هستند.

  • ابعاد پروفیل های قابل استفاده در نما

پروفیل های چوب پلاست که برای نما استفاده می شوند بسته به نوع سبک معماری، نیاز مشتری و ضخامت مدنظر ابعاد مختلفی دارند. رایج ترین ابعاد و ضخامت چوب پلاست مناسب برای نما شامل 150 در 25 میلیمتر، 200 در 16 میلیمتر، 100 یا 120 در 21 میلیمتر، 308 در 34 میلیمتر، 380 در 16 میلیمتر، 148 در 25 میلیمتر، 105 در 24 میلیمتر، 70 در 25 و حتی مقاطع خاص مثل 45 در 45، 50 در 40، 50 در 20 میلیمتر و غیره هستند. تنوع ابعاد و ضخامت چوب پلاست برای نما بیشتر از کفپوش است.

  • ابعاد پروفیل های قابل استفاده در سازه و پرگولا

پروفیل های چوب پلاست که برای ساخت سازه های مختلف و پرگولا در محوطه و دکوراسیون داخلی استفاده می شوند نیز متفاوت با بقیه است. به عنوان مثال ابعادی نظیر 80 در 35 میلیمتر، 140 در 35 میلیمتر، 70 در 25 میلیمتر برای نیمکت، 90 در 40 میلیمتر برای نیمکت، 145 در 26 میلمیتر، 80 در 80 میلیمتر برای مبلمان، 294 در 90 میلیمتر، 100 در 24 میلیمتر و غیره دارند.

  • ابعاد پروفیل های قابل استفاده در نرده و نمای لوور

طبق راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست برخی از پروفیل های چوب پلاست نیز برای نرده و نمای لوور به کار می روند که در این صورت ابعاد متفاوتی نیاز خواهد بود. ابعاد پروفیل های مورد استفاده برای نرده و نمای لوور عبارتند از: 60 در 40 میلیمتر، 80 در 35 میلیمتر، 50 در 50 میلیمتر مربعی، 45 در 20 میلیمتر، 70 در 25 میلیمتر، 70 در 30، 100 در 21 میلیمتر و غیره هستند.

  • ابعاد پروفیل های قابل استفاده در سقف کاذب

برای سقف کاذب هم می توان از پروفیل های چوب پلاست استفاده کرد که در این صورت معمولا از ابعاد با ضخامت 90 در 40 میلیمتر، 308 در 35 میلیمتر، 380 در 15 میلیمتر، 120 در 20، 140 در 24 میلیمتر و غیره هستند.

نحوه نصب چوب پلاست

نصب چوب پلاست

نصب چوب پلاست

برای نصب و اجرای چوب پلاست باید دقیقا طبق شیوه و دستورالعملی که ذکر خواهیم کرد پیش بروید. این نکات و مراحل الزامی هستند که در ادامه به ترتیب بیان خواهیم کرد:

  • زیرسازی کف

زیرسازی کف برای نصب و اجرای چوب پلاست بسته به مکان نصب متفاوت است. به عنوان مثال برای زیرسازی کف تراس و دور استخر باید ابتدا کف سطح را با سیمان کاملا صیقلی شده و سپس شیب مناسب به آن بدهید تا رطوبت سطحی به سمت کفشور یا باغچه منتقل شود و برای نصب قوطی زیرسازی آماده گردد.پ

راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست چنین ذکر می کند که: اگر قصد دارید از چوب پلاست برای نما و دیوارپوش استفاده کنید ابتدا باید کلیه منافذ با سیمان پر شود تا بتوان شاسی کشی کرد. اما اگر سنگ و متریال های دیگر هم استفاده خواهد شد نصب دستک برای متصل کردن شاسی کشی چوب پلاست الزامیست.

  • شاسی کشی فلزی

شاسی کشی برای نصب چوب پلاست کاملا ضروری است در غیر این صورت امکان نصب وجود نخواهد داشت. ضخامت پروفیل فلزی که برای شاسی کشی و زیرسازی استفاده می شود باید 2 میلیمتر باشد و ابعاد قوطی فلزی هم براساس نوع کاربری تعیین می گردد.

بر اساس راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست  از طرفی باید دقت کرد شاسی کشی فلزی باید عمود بر پروفیل چوب پلاست باشد. ضمنا باید دقت کرد قوطی های فلزی مورد استفاده برای شاسی کشی تمامی سطوحی که قرار است چوب پلاست به آن متصل شود، با ضد زنگ و اپوکسی روکش شود تا دچار زنگ زدگی و خوردگی نشوند.

نکات شاسی کشی زیرسازی و شاسی کشی نما متفاوت هستند.

  • شاسی کشی زیرسازی
شاسی کشی زیرسازی برای نصب چوب پلاست

شاسی کشی زیرسازی برای نصب چوب پلاست

زیرسازی در راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست

قوطی زیرسازی باید عمود بر مسیر پروفیل چوب پلاست باشد. هر یک متر، باید از همان سایز و ابعاد قوطی زیرسازی عمود بر زیرسازی اصلی هم نصب کرد تا بستر شما کلاف بندی شود. از طرفی باید از همان قوطی زیرسازی برای ساخت پایه هایی استفاده کرد تا بین بستر تار و پود کلاف زیرساز و بستر محل نصب حداقل به اندازه 2 تا 3 سانتیمتر فاصله بیندازد.

توصیه ما این است که برای زیر پایه های فلزی از لاستیک زیرسازی استفاده کنید تا دچار پوسیدگی نشوند.

نکته بعدی مربوط به ارتفاع بستر کار تا روی قوطی کشی و آکس شاسی کشی آهن برای کف است که باید به ترتیب 10 و 30 سانتیمتر بوده و ضخامت قوطی 2 میلیمتر باشد.

قسمت هایی که پروفیل های چوب پلاست به شکل طولی با یکدیگر به شکل متقاطع ارتباط پیدا می کنند باید از قوطی زیرساز به شکل دوبل با فاصله 2 سانتیمتری استفاده کرد. قیدها هم هنگام نصب باید نسبت به پروفیل اصلی عمود باشند و در راستای شیب محل نصب قرار بگیرند تا تخلیه آب با مشکل مواجه نشود. اگر شاسی کشی فلزی برای کف در فضاهای خصوصی انجام می شود ابعاد قوطی ها 30 در 30 و در غیر این صورت برای فضاهای عمومی 40 در 40 باشد.

نکته: همین نکات برای شاسی کشی پله و نیمکت هم به کار می رود.

  • شاسی کشی نما

wood plastic composite installation.for facades min

همانطور که گفتیم نکات شاسی کشی نما متفاوت است. اکس شاسی کشی آهن برای نما باید حداقل 40 تا 50 سانتیمتر باشد که باید براساس نوع پروفیل چوب پلاست تعیین کرد مابقی جزئیات شبیه به زیرسازی کفپوش است. در صورتی که برخی از قسمت ها را نمی توان فارسی بر کرد از نبشی مناسب باید استفاده نمود. اگر قصد داشته باشید در کنار چوب پلاست از متریال های دیگر هم برای نماکاری استفاده کنید ابتدا باید متریال دیگری که مدنظر دارید مثل سنگ، اجرا شود و سپس بر روی آن چوب پلاست قرار گیرد.

قوطی که برای اجرای شاسی کشی نما و بدنه استفاده می کنید باید 30 در 30 باشد. توجه داشته باشید که شاسی کشی بدنه، آلاچیق، فلاورباکس ها و جداره ها هیچ تفاوتی با شاسی کشی نما ندارند. همچنین مشابه با شاسی کشی کفپوش برای نما هم باید از دیوار فاصله انداخت و در محل های تلاقی از پروفیل های چوب پلاست به شکل دوبل با فاصله 2 سانتیمتر استفاده کرد.

با توجه به اینکه چوب پلاست ها دچار انبساط و انقباض طولی می شوند بهتر است که فاصله بین پروفیل ها، درزهای 5 تا 7 میلیمتری قرار بگیرد تا چوب پلاست به تدریج به سمت بالا قوس پیدا نکند.

  • نصب چوب پلاست

شیوه نصب و اجرای چوب پلاست براساس محل نصب متفاوت است که در ادامه توضیح می دهیم:

  • نصب چوب پلاست کف

برای نصب چوب پلاست کف باید از قیدهای زیرسازی به شکل قائم نسبت به شاخه ها استفاده کرد. برشکاری پروفیل های چوب پلاستیک براساس نقشه و نوع زیرسازی باید قبل از نصب انجام گرفته باشد. برای اینکه نظم بصری فواصل بین شاخه ها مشخص باشد توصیه ما استفاده از کلیپس است و در مواردی که از کلیپس مخصوص برای اتصالات ویژه استفاده می کنید باید به اندازه ضخامت بدنه کلیپس که حداقل 7 میلیمتر، بین دو شاخه فاصله وجود داشته باشد.

پروفیل های چوب پلاست باید حداقل 12 میلمیتر با دیوارها فاصله داشته باشند. در برخی موارد دیده شده که انتهاب زیر کار شاخه ها خالی می ماند و به همین شکل رها می شود که به تدریج باعث انحنا به سمت بالا خواهد شد. برای جلوگیری از این اتفاق باید سرشاخه را با کلیپس به قید زیرکار وصل کنید.

از دیگر نکات نصب پروفیل چوب پلاست برای کف باید به ثابت کردن سرشاخه ها بر روی قید، رعایت فاصله بی شاخه ها جهت تخلیه راحت آب در کف سازی، اتصال شاخه آخر با پیچ گالوانیزه به قید و قرار دادن کلیپس میانی بین دو شاخه آخر برای پیچ کردن به قید زیرکار، استفاده از پیچ سرمته یا گالوانیزه برای کنج های فارسی بر شده یا نود درجه ای که امکان استفاده از کلیپس وجود ندارد، پیچ شدن شاخه به مرکز قید بعد از نصب اولین شاخه بر روی قید زیر شاخه و در نظر گرفتن 3 سانتیمتر فاصله اشاره کنیم.

در راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست توصیه می کنیم کلیپس اتصال را درون شیار شاخه اولی بگذارید و شاخه های بعدی را بدون فشار آوردن به شاخه اولی وصل کنید و این اتصال شاخه به قید زیرین به صورت تک به تک باشد.

همانطور که قبلا هم تأکید کردیم مهم است که قیدها عمود بر پروفیل اصلی و در راستای شیب محل نصب باشند در غیر این صورت آب و رطوبت بین قیدها تخلیه نخواهد شد.

  • نصب چوب پلاست بدنه

برای نصب چوب پلاست بدنه ابتدا لازم است که براساس نقشه و محل نصب، برشکاری را شروع کنید و سپس قیدها را عمود بر شاخه ها قرار دهید و مطمئن باشید که سر شاخه ها بر روی قیدها محکم و ثابت هستند. با توجه به اینکه امکان انحنا و واکشیدگی در چوب پلاست وجود دارد بهتر است برای شاخه های به طول 3 متر، بین چوب پلاست و دیوار حداقل 10 تا 12 میلیمتر فاصله بیندازید و در صورتی که طول شاخه ها بیشتر است، فاصله هم بیشتر شود.

اگر زیبایی نصب و چوب پلاست ها پس از اتمام کار برایتان اهمیت زیادی دارد حتما از نصاب بخواهید که چوب پلاست را برای قسمت های زاویه دار و کنج ها فارسی بر کند و حتی قبل از آن زیرسازی شبکه فلزی با دقت زیاد انجام گیرد تا ضریب خطا کمتر شود.

البته می توانید به جای فارسی برد کردن از نبشی مناسب استفاده نمایید. پیچ های اتصال را خیلی سفت نکنید. ضمنا بعد از اینکه شاخه اول را به قید زیرین با پیچ به مرکز آن متصل کردید، بین شاخه و لبه 2 سانتیمتر فاصله بیندازید تا دچار شکستگی نشود.

  • درز انبساط

مورد بسیار مهمی که در نصب چوب پلاست باید به آن توجه داشت درز انبساط است. منظور از درز انبساط فاصله بین چوب پلاست ها از یکدیگر است به نحوی که باید حدود 5 تا 7 میلیمتر باشد که البته به نوع اقلیم می توان کم و زیاد کرد. در محل هایی که پروفیل چوب پلاست با دیوار حاشیه کار برخورد دارد می توان درز انبساط را تا 12 میلیمتر افزایش داد.

اگر از قرنیز استفاده می کنید باید درز انبساط بین شاخه ها و قرنیز 7 میلیمتر باشد. ضمنا فاصله انبساطی بین قیدها و دیوارها نیز نباید فراموش شود.

نکات بسیار مهم در نصب چوب پلاست

در نصب چوب پلاست ها صرف نظر از نوع و محل نصب باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • چیدمان اصولی قیدهای زیرسازی
  • قرارگیری قیدها به شکل قائم نسبت به شاخه ها
  • رعایت فاصله و درز انبساطی بین قید و دیوارها
  • نصب اصولی و بسیار دقیق شاخه اول بسیار مهم است در غیر این صورت بر روی کل کار اثر منفی خواهد گذاشت
  • بین شاخه ها باید برای خروج آب فاصله قرار داده شود
  • ساخت سازه های پایدار با چوب پلاست غیر ممکن است
  • پروفیل های چوب پلاست نباید چرب شوند و در صورت چرب شدگی باید فورا تمیز شوند
  • به هیچ عنوان چوب پلاست را رنگ آمیزی نکنید و نیاز به جلاسازی هم نیست
  • با توجه به اینکه پروفیل های چوب پلاست به مرور زمان کمی دچار رنگ پریدگی می شوند برخی شرکت ها بر روی آنها سمباده می کشند تا اثر آن کمتر شود اما باید دقت کرد که در این شرایط جذب روغن و لکه از سطح چوب پلاست بیشتر خواهد شد
  • موزاییک های تایل مربعی چوب پلاست مثلا ابعاد 30 در 30 بسته به سلیقه مشتریان از اتصال 4 تا دک 7 سانتیمتری بر روی زیره پلاستیکی ساخته می شوند. این زیره ها نر و مادگی دارند و به راحتی در یکدیگر چفت می شوند بنابراین به شاسی کشی فلزی نیاز نیست

ضمنا موزاییک های تایل را توصیه می کنیم برای نصب غرفه های نمایشگاهی استفاده کنید که هم خیلی سریع نصب می شوند و هم دوباره می توان جمع آوری کرد و در جای دیگری استفاده نمود. حتی می توان برای نصب موزاییک های تایل چوب پلاست، کف تراس های مسقف را در نظر گرفت که در معرض تابش شدید و مستقیم نور آفتاب نیستند.

اشتباهاتی که نباید هنگام نصب چوب پلاست انجام داد

با توجه به خصوصیات چوب پلاست و همچنین نکات زیرسازی و نصب باید متوجه شده باشید که نصب اصولی و دقیق آنها صرفا طبق دستورالعمل ارائه شده انجام خواهد گرفت. بنابراین از اشتباهات زیر پرهیز کنید:

  • قیدها داخل سیمان نباشند
  • فاصله های توصیه شده برای قیدها کمتر یا بیشتر نشوند
  • درزهای انبساطی بین قیدها را حذف نکنید
  • پیچ ها بیش از حد سفت نشوند
  • قیدها بدون فاصله در کنار دیوار نباشند
  • آب باید به راحتی تخلیه شود و گردش هوا وجود داشته باشد

سؤالات متداول

آیا چوب پلاست رنگ پریدگی دارد؟

رنگ اصلی پروفیل چوب پلاست رنگ مقطع آن می باشد و به دلیل فرایند تولید چوب پلاست در حرارت بالا، روی سطح پروفیل حالت سوختگی ایجاد می شود. به همین دلیل پس از قرار گرفتن در فضای باز یک پرده روشن می شود و پس از رسیدن به رنگ اصلی خود، همواره ثبات رنگ خود را حفظ می کند.

چوب پلاست بهتر است یا ترمووود؟

بدیهی است که با توجه به کاربردهای مختلف و متفاوت این دو متریال نمی توان به این سوال جواب قطعی داد اما هر کدام در جای مناسب خود می تواند بهترین عملکرد را داشته باشند. به علت طبیعی بودن ترمووود بدیهی است که عمر آن نسبت به چوب پلاست کمتر باشد و از طرفی باید هر سال روغن زنی و عملیات نگهداری را پیوسته انجام دهید.

اما چوب پلاست در راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست این چنین است که در فضاهای باز و مناطقی که بخاطر نوع اقلیم امکان استفاده از چوب طبیعی نیست به کار می رود مثل اقلیم های گرم و مرطوب شمال و جنوب کشور و اقلیم های سرد و خشک و گرم و خشک در معرض آفتاب مستقیم.

در نصب چوب پلاست باید حتما از آهن استفاده کرد؟

بله قطعا نیاز است. بخاطر اینکه چوب پلاست از پلیمرهای خاص ساخته شده و به مرور زمان انبساط و انقباض پیدا می کند امکان استفاده از زیرسازی پداستال و یا چوب های چهارتراش وجود ندارد. بنابراین تنها متریال مناسب برای کنترل انقباض و انبساط، متریال آهن است.

چوب پلاست قابلیت رنگ زدن دارد؟

خیر به هیچ عنوان چوب پلاست رنگ پذیر یا چسب پذیر نیست و توصیه می کنیم از رنگ و سیلر و جلا و غیره استفاده نکنید.

ابزار برش و نصب چوب پلاست چیست؟

برای برش و نصب چوب پلاست از همان ابزارهای معمولی مثل فرز و پروفیل بر استفاده می کنند.

آیا می توان از چوب پلاست در فضای داخلی استفاده کرد؟

با توجه به اینکه برای زیرسازی از متریال آهن استفاده می شود و از سطح دیوار یا کف بیرون می زند برای استفاده در فضای داخلی توصیه نمی کنیم.

امید است که راهنمای کاربردی خرید چوب پلاست راهنمایی کافی را در اختیارتان قرار داده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *